YwkvRmuKGCTYn_F5guLVG8pAhRA

Wednesday, May 29, 2013

Bayi Baru Lahir Dalam Paip

Cedera: Seorang jururawat berkata anak lelaki - yang mempunyai berat £ 6,2 - mengalami keretakan pada tengkorak tetapi kini dalam keadaan stabil
Bayi lelaki seberat 2.8 kg 

Comelkan baby di atas ini..Baca di sini tadi..Bayi baru lahir yang terselamat selepas ditemui dalam paip kumbahan. Bayangkan bayi kecil tidak berdosa ini tersangkut di bahagian paip kumbahan dengan diameternya kira-kira 10 sentimeter sahaja. Sedihh..

Saya pasti korang pun rasa sedih bila tengok video bayi baru lahir ini semasa diselamatkan oleh ahli bomba. Boleh tengok sini..

Saturday, May 25, 2013

Anak Autisme

Baru-baru ini saya pergi melawat jiran saya yang baru bersalin dan telah berkenalan dengan seorang ibu. Seorang yang peramah :)...Datang sama tujuan dengan saya..Melawat si ibu dan baby yang baru lahir...

Ibu yang baru saya kenali ini punya lima orang anak. Seorang daripada anaknya ialah anak Autisme. Anak lelaki berumur 11 tahun... Dia berkongsi cerita tentang pengalamnya bagaimana dia menjaga anak Autisme. Dari segi fizikal, anaknya kelihatan normal...tapi dalamannya tidak normal (fungsi otaknya). Itulah yang diceritakannya pada kami yang sedang duduk-duduk tengok si baby comel yang baru lahir. 

Dia mula perasan anaknya ialah anak Autisme semasa anaknya berumur 4 tahun. Anaknya tidak dapat berinteraksi/berkomunikasi dengan baik. Pertuturan juga tidak seperti kanak-kanak yang sebaya dengannya. Anaknya juga selalu bermain sendirian. Seolah-olah berada di dunianya sendiri. 

Dia bercerita lagi, bukan mudah menjaga anak Autisme ini. Kesabaran perlu tinggi. Banyangkanlah sukarnya mahu memahami kerana si anak tidak dapat berkomunikasi dengan baik. Bila buang air besar, merata-rata najisnya di sana sini..Belum termasuk lagi karenahnya yang lain..

Anaknya telah dihantar ke sekolah khas dan selepas mendapat pendidikan khas di sekolah tersebut, terdapat perubahan berlaku pada anaknya. Pertuturan anaknya juga makin bertambah baik dari sebelumnya.

Saya sangat kagum dan tabikk dengan si ibu ini kerana punya kesabaran tinggi menjaga anak Autisme. Sepanjang dia bercerita, saya pandang dan dengar ceritanya dengan kagumnya.

Sunday, May 19, 2013

Soal Siasat Antara BB Dan Kaka..


Tanya BB..

"Tadi Mummy tanya, Siapa conteng bilik Kaka..?..Bb nda jawab..?"

Diam..Buat muka kesian sebab takut kena marah..Cian pula tengok..

"Kenapa BB conteng bilik Kaka..?"

"Sebab Kaka marah saya bah masuk bilik dia.."

"Nda bole lah bah macam tu..marah terus mau conteng.."

Diam..

Tanya Kaka..

"Kaka..kenapa bah marah BB masuk bilik Kaka..?"

"Sebab dia nda pandai diam bah..kacau betul masuk bilik Kaka..kacau itulah..kacau inilah..lompat sanalah..lompat sinilah..tanya pun macam-macam..jerawat pun balik-balik dia tanya..tanya kenapa Kaka ada jerawat..hiisshh.."


Hasil lukisan BB..

Jerawat di muka Kaka..

Sampai sekarang hasil seni ini tidak diganggu..:D 

Thursday, May 16, 2013

Penyakit Lupa ..

Penyakit lupa telah melanda diri ini..

Kelmarin saya cuba masuk akaun online Banking saya. Kunun-kunun mencek baki untuk ditransfer. Tapi tidak berjaya sebab lupa password sendiri. Beberapa kali cuba tapi tidak berjaya. Call pusat perkhidmatan pelanggan dan saya telah disuruh ke bank berdekatan. 

Tadi, saya pergi ke bank selesaikan masalah saya ini. Sudah sampai ke destinasi..lupa pula bawa dompet. Kad ATM ada di dalam..Haiyaaa..Macam mana mahu berurusan..kad tiada bawa..Terpaksalah berpatah balik semula ke rumah untuk ambil kad ATM saya..

Bila cucuk kad ATM..tekan itu..tekan ini..okey..Tapi bila tekan dan mesin minta nombor telefon, lupa pula nombornya..Adehh..apa pasal lah pula penyakit lupa datang dari kelmarin dan menular hingga ke hari ini..Nasib baik di bank tadi orang kurang berurusan. Sekejap saja siap dengan bantuan staf-staf bank yang baik-baik dan ramah mesra..

Pulang rumah ada lagi penyakit lupa datang..Email sudah di send tapi lupa copy paste transaksi pembayaran..huwaaahhh..banyaknya lupa..

Gara-gara terpening tengok wajah baru G+ awal pagi tadi agaknya..hehehe..Salahkan G+ pula..Bukan salah G+ lah..Salah diri sendiri..asyik lupa saja..

Harap esok penyakit lupa ini tidak merebak esok hari..hehe


Tuesday, May 14, 2013

Kuih Lidah Dari Papar

Kuih Lidah dari Papar sudah maliii...

Kuih ini petang tadi sampai. Oder dengan bantuan akak jiran sebelah saya. Terima kasih akak yang baik hati..:)

Datang dari jauh..Dari Kg Berundong, Papar. Kuih tradisonal  masyarakat Melayu Brunei di Daerah Papar ini memang sedap..rangup buatannya. Saya selalu oder untuk dimakan bersama keluarga. Masa raya pun oder juga untuk dimakan tetamu yang datang.

Kuih Lidah dari Papar ini ada beberapa jenis perisa. Antaranya, perisa susu, perisa kacang hijau dan perisa coklat..Ketiga-tiga perisa ini saya sudah pernah rasa. Sedap..Tapi yang tersedap rasanya bagi saya ialah perisa susu.

kuih lidah
Kuih Lidah perisa susu..

Kuih Lidah atas ini perisa susu. Saya selalu oder yang ini. Anak-anak suka makan sebab kerangupannya dan rasa susunya yang sedap. Ada juga yang dibungkus dalam pek kecil. Tapi selalunya saya ambil pek yang besar. Anak-anak pun puas hati makan..:)

kuih lidah
Kuih Lidah

Tepung gandum, susu tepung, gula halus, mentega dan minyak masak adalah antara bahan-bahan yang digunakan untuk membuat Kuih Lidah ini. 

Kuih Lidah dari Papar ini telah dikomersialkan oleh FAMA. Mahu tahu lebih lanjut boleh kilik sini. Satu rancangan Agrotek oleh RTM..

Monday, May 13, 2013

Minyak Kelapa

Terbaca di sini tentang minyak kelapa. Rupanya minyak kelapa ini baik untuk gigi kita.. Boleh membunuh bakteria di gigi dan secara tidak langsung mengurangkan kerosakkan gigi. Menarik..


sumber: sini

Kalau dulu masa kecil-kecil, guna minyak kelapa untuk di rambut..

Masih ingat lagi ibu selalu buat minyak dari kelapa tua. Kelapa tua diparut  lepas itu ambil perahan santannya. Santan yang diperah tadi dimasak dalam kuali besar dengan api yang kecil. Ibu gunakan kayu api memasaknya. Lupa berapa jam ia dimasak tapi seingat saya lama juga proses memasaknya. Dimasak sampailah santan tadi bertukar menjadi minyak. Warnanya jernih. 

Penuh santan satu kuali tapi hasil minyaknya cuma semangkuk sahaja. Kerak santan tepi-tepi kuali kami adik beradik suka sangat makan..sedaaapp..hehe..Ibu kata, "Itu Tahi minyak.."

Minyak kelapa tadi ibu akan masukkan dalam botol. Ditapis supaya tahi minyak tidak ikut serta masuk ke dalam botol. Ibu kata kalau zaman mereka muda-muda dulu, minyak kelapa inilah yang dorang gunakan sebagai minyak rambut. Rambut boleh jadi halus terurus kalau gunakannya. 

Tapi malangnya saya tidak berapa suka menggunakannya sebab bau minyak kelapa yang kuat melekat di rambut..Sekali sekala tu pakai lah juga..Bila pegi sekolah dari jauh boleh hidu bau minyak kelapa yang menyelerakan hehe..

Sunday, May 12, 2013

Coklat Cadbury Untuk Mummy

Pagi tadi kaka dan adik-adik ke kedai. Setengah jam kemudian..Pulang dengan membawa makanan yang di beli dari kedai. 

"Mummy..ada makanan untuk Mummy dalam peti sejuk.."

Buka peti sejuk dan nampak...


Wahh..Cekelaatt lah..kesukaan hati..hehe..

"Ini untuk Mummy ka.."

"Ya..Untuk Mummy..Kan Hari Ibu..Beli yang Mummy suka"


Tima kaci anak-anak..:)


Saturday, May 11, 2013

Siapa Conteng Bilik Kaka!!!


"Siapa conteng bilik kaka!!"

"Bukan saya conteng.."

"Saya tiada conteng.."

"Saya tiada masuk bilik kaka.."

"Jadi siapa conteng bilik kaka..??"


Diam Semua..Semua adik-adik tiada mengaku..


"Kaka tau tu siap yang conteng..BB yang conteng kan.." (penuh yakin)

"Macam mana kaka tau..??"

"Sebab hari tu BB tanya kenapa kaka ada jerawat...Tengok tu BB lukis muka kaka ada jerawat.." 


BB senyum-senyum...Kaka geram tengok...grrrrrr...



p/s: Selamat Hari Ibu kepada semua yang bergelar ibu..

Friday, May 10, 2013

Hakim Yang Berhati Mulia

Rasa terharu terbaca cerita ini. Kisah mengenai seorang nenek misikin yang dituduh mencuri ubi kayu dan telah di bawa ke muka pengadilan..

Yang menariknya cara Hakim menjatuhkan hukuman terhadap nenek ini..

Sumber:Im a Muslim & Im Proud


Photo: Sangat mengharukan, seorang hakim bernama Marzuki di Mahkamah Indonesia berasa sebak dengan penerangan pesalah seorang nenek tua yang mengaku salah mencuri ubi kayu.

Di ruang mahkamah pengadilan, seorang hakim duduk termenung menyemak pertuduhan kepada seorang nenek yang dituduh mencuri ubi kayu. Nenek itu merayu bahawa hidupnya miskin, anak lelakinya sakit, dan cucunya kelaparan. Namun pengurus ladang tuan punya ladang ubi tersebut tetap dengan tuntutannya supaya menjadi iktibar kepada orang lain.

Hakim menghela nafas dan berkata, “Maafkan saya, bu”, katanya sambil memandang nenek itu.

”Saya tidak dapat membuat pengecualian undang-undang, undang-undang tetap undang-undang, jadi anda harus dihukum. Saya mendenda anda Rp 1 juta (lebih kurang RM350) dan jika anda tidak mampu bayar maka anda harus masuk penjara 2.5 tahun, seperti tuntutan undang-undang”.

Nenek itu tertunduk lesu. Namun tiba-tiba hakim menbuka topi hakimnya, membuka dompetnya kemudian mengambil & memasukkan wang Rp 1 juta ke topinya serta berkata kepada hadirin yang berada di ruang mahkamah.

‘Saya atas nama pengadilan, juga menjatuhkan denda kepada setiap orang yang hadir di ruang mahkamah ini, sebesar Rp 50 ribu (lebih kurang RM17), kerana menetap di bandar ini, dan membiarkan seseorang kelaparan sehingga terpaksa mencuri untuk memberi makan cucunya.

“Saudara pendaftar, tolong kumpulkan denda dalam topi saya ini lalu berikan semuanya kepada yang tertuduh”

sebelum tukul diketuk nenek itu telah mendapatkan sumbangan wang sebanyak Rp 3.5 juta dan sebahagian telah dibayar kepada mahkamah untuk membayar dendanya, setelah itu dia pulang dengan wajah gembira dan terharu dengan membawa baki wang termasuk wang Rp 50 ribu yang dibayar oleh pengurus ladang yang mendakwanya.

Kisah ini sungguh menarik dan boleh di share untuk menjadi contoh kepada penegak undang-undang di Malaysia agar bekerja menggunakan hati nurani dan mencontohi hakim Marzuki yang berhati mulia ini.

LIKE kalau terharu baca kisah ini.
SHARE ye sahabat2..

(✿◠‿◠) LIKE PAGE>> Im a Muslim & Im Proud <3

Sangat mengharukan, seorang hakim bernama Marzuki di Mahkamah Indonesia berasa sebak dengan penerangan pesalah seorang nenek tua yang mengaku salah mencuri ubi kayu.
 

Di ruang mahkamah pengadilan, seorang hakim duduk termenung menyemak pertuduhan kepada seorang nenek yang dituduh mencuri ubi kayu. Nenek itu merayu bahawa hidupnya miskin, anak lelakinya sakit, dan cucunya kelaparan. Namun pengurus ladang tuan punya ladang ubi tersebut tetap dengan tuntutannya supaya menjadi iktibar kepada orang lain.

Hakim menghela nafas dan berkata, “Maafkan saya, bu”, katanya sambil memandang nenek itu.

”Saya tidak dapat membuat pengecualian undang-undang, undang-undang tetap undang-undang, jadi anda harus dihukum. Saya mendenda anda Rp 1 juta (lebih kurang RM350) dan jika anda tidak mampu bayar maka anda harus masuk penjara 2.5 tahun, seperti tuntutan undang-undang”.

Nenek itu tertunduk lesu. Namun tiba-tiba hakim menbuka topi hakimnya, membuka dompetnya kemudian mengambil & memasukkan wang Rp 1 juta ke topinya serta berkata kepada hadirin yang berada di ruang mahkamah.

‘Saya atas nama pengadilan, juga menjatuhkan denda kepada setiap orang yang hadir di ruang mahkamah ini, sebesar Rp 50 ribu (lebih kurang RM17), kerana menetap di bandar ini, dan membiarkan seseorang kelaparan sehingga terpaksa mencuri untuk memberi makan cucunya.

“Saudara pendaftar, tolong kumpulkan denda dalam topi saya ini lalu berikan semuanya kepada yang tertuduh”

sebelum tukul diketuk nenek itu telah mendapatkan sumbangan wang sebanyak Rp 3.5 juta dan sebahagian telah dibayar kepada mahkamah untuk membayar dendanya, setelah itu dia pulang dengan wajah gembira dan terharu dengan membawa baki wang termasuk wang Rp 50 ribu yang dibayar oleh pengurus ladang yang mendakwanya.

Kisah ini sungguh menarik dan boleh di share untuk menjadi contoh kepada penegak undang-undang di Malaysia agar bekerja menggunakan hati nurani dan mencontohi hakim Marzuki yang berhati mulia ini.


Wednesday, May 8, 2013

Setia Bersama

Photo: setia ^_^ sampai akhir kembali padaNya
sumber fb

 Setia bersama hingga ketua. Romantik sangat tengok pasangan ini. comel..

Tuesday, May 7, 2013

Pekan Nabalu

Petang sabtu minggu lalu..saya, anak-anak dan anak buah berjalan-jalan ke Pekan Nabalu. Pekan ini terletak dekat saja dari kampung saya. Perjalanan memakan masa selama lima minti sahaja dengan menaiki kenderaan.

Pekan ini menjadi tempat persingahan popular bagi para pelancong yang menuju ke Taman Kinabalu, Kundasang dan Ranau..Kira-kira sejam lebih untuk sampai ke sini dari Kota KInabalu..

Menara tinjau Pekan Nabalu

Sampai saja..benda pertama yang disnap..Menara tinjau Pekan Nabalu hehe..Anak-anak dan anak buah pula berlari, berlumba naik ke atas..

fuuhh..penantnya mendaki menara ini..

Saya kurang pasti berapa ketinggian  menara ini. Tapi yang pasti semput juga Hero saya seorang ini memanjatnya.Terpaksa guna empat kaki untuk sampai ke atas..hehehe...


Tangkap gambar atas menara..
1..2..3..snapp...heeee.

Ambil gambar anak-anak dengan anak buah di atas menara ini. Masa ini tiada orang lain selain kami..Orang lain sedang bersiap-sedia pergi mengundi esok hari. Kami pula pergi panjat menara ini untuk tangkap gambar hehe.."Syiok bah tangkap gambar atas sini hee.."


Pemandangan Pekan Nabalu dari atas menara

Ini pemandangan sekitar Pekan Nabalu dari atas menara. Deretan kedai dan gerai boleh dilihat. Macam-macam yang dijual di sini. Buah-buahan, sayur-sayuran segar banyak dijual oleh penduduk tempatan di sini. Tanaman yang kira femes di Pekan Nabalu ini ialah buah Nanas. 

Dari atas menara ini juga, pemandangan Gunung Kinabalu boleh dilihat. Tapi waktu ini Sang Kinabalu tidak kelihatan. Memang sukar untuk menikmati keindahan pemandangan Gunung Kinabalu di waktu petang. Sebab awan telah menutupinya..

Gerai kraftangan Pekan Nabalu

Tempat yang mesti dikunjungi..Gerai kraftangan Pekan Nabalu..Macam-macam adaaa..Banyak pilihan yang pelbagai di sini. Bulih pilih-pilih ikut mana yang berkenan dihati..

Gerai kraftangan Pekan Nabalu

Baju..beg..alat muzik tradisional dan macam-macam lagi banyak tergantung di gerai ini..Anak saya tertarik dengan kecomelan gitar kecil yang tergantung itu dan meminta saya membelinya..

Gerai kraftangan Pekan Nabalu..

Gelang, rantai kunci, selendang, kotak tisu dan banyak lagi.  Cantik-cantik..comel-comel dan memikat hati...Rambang mata melihatnya. 

Kalau ada kemahiran tawar menawar yang lama terpendam, boleh keluarkan disini. Sebab kalau pandai tawar menawar boleh dapat harga yang murah..Boleh dapat diskaun jika beli banyak.. Jadi kalau singgah tempat ini, jangan lupa keluarkan lah kemahiran tawar-menawar anda semasa bershopping di sini..:)


Gunung Kinabalu

Oleh kerana tidak dapat snap gambar Gunung Kinabalu masa di Pekan Nabalu, saya tangkap gambar Gunung yang tertinggi di Asia Tenggara ini depan rumah saya..sorry kabel tu kacau betul..

Gambar ini diambil pada waktu pagi..Masa ini Gunung Kinabalu jelas kelihatan..Awan..kabus tiada yang kacau..


Sunday, May 5, 2013

PRU13 : Selesai Sudah Mengundi

Selesai sudah saya mengundi hari ini. Jam 9 lebih dengan menggendong Puteri bongsu, saya bersama adik turun ke tempat mengundi. Pusat mengundi bertempat di sekolah rendah di kampung saya..

Calit dakwat di jari telunjuk..
tanda sudah menggundi..

Sampai saja, orang ramai sudah beratur panjang. Tapi yang bagusnya ibu bersama anak kecil didahulukan untuk mengundi. Jadi saya tidak perlu beratur panjang menunggu giliran untuk mengundi sebab Nur Maryam sedang melekat di badan saya hehehe....

Hulur kad pengenalan..cek nama dan dengan suara yang kuat nama saya disebut dengan jelas. Kemudian calit dakwat di jari telunjuk tangan kiri. Sambil dukung Nur Maryam sambil pangkah..masuk peti..selesai dan keluar. Sempat juga berbual-bual dengan orang kampung yang bersemangat mahu mengundi..

Lega sudah sebab tangungjawab telah selesai terlaksana..Korang macam mana..sudah selesaikan tanggungjawab..?

Friday, May 3, 2013

Lakukan Setiap Masa

Mari kita sama-sama lakukannya setiap masa. Berzikir Mengingati ALLAH. Sambil buat kerja sambil berzikir mengingatiNYA..


Gambar: YA BETUL !

sumber FB


Thursday, May 2, 2013

Pertanyaan Anak Semasa Ibu Mengandung

"Baby bila mahu keluar..?"

"Baby makan apa dalam perut?"

"Baby tidur dalam perut macam mana?"

Semasa mengandung, inilah antara pertanyaan anak-anak saya. Bagi yang bergelar ibu tentu korang pun pernah diajukan macam-macam pertanyaan  dari anak-anak semasa mengandung kan.. 
Masa tengah sarat mengandunglah anak-anak saya penuh dengan pertanyaan. Ada pertanyaan tu boleh dijawab tapi ada juga kena fikir macam mana cara mahu menerangkannya. Kena perah otak juga  mencari cara yang sesuai menjawabnya. Kena terangkan betul-betul. Sebab kalau tidak, kompem sesi soal siasat tidak akan berakhir..

Kadang-kadang bingung juga mahu menjawabnya. Bila tidak terjawab, tanya balik dan tanya lagi. Hari ini tidak dijawab, esok hari tanya lagi. Hinggalah terjawab.

"Macam mana baby ada dalam perut?"..

"Baby keluar dari mana?".. 
Yang Ini, memang susah juga mahu menjawabnya..Penat juga cari cara menjawabnya. Bila sudah dijawab, akan ada lagi sambungan pertanyaan mereka.


Baby keluar dari mana..?

Tergelak juga juga bila mendengar bila ada anak saya yang kata..

"Baby keluar dari pusat"..

hehe...


Cerita Lalu:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...