YwkvRmuKGCTYn_F5guLVG8pAhRA

Tuesday, July 30, 2013

Hidung Berdarah

Kelmarin Hero kedua saya memanggil..

"Mummy hidung saya berdarah"

Bila saya lihat, darah sedang mengalir dari hidungnya. Selalunya darah akan keluar dari hidung anak saya bila cuaca panas juga bila kena selesma.

Pertama kali hidung anak saya keluar darah rasa panik juga. Apa tidaknya bila melihat darah merah pekat segar tiba-tiba saja keluar dari hidungnya. Bila kes macam ini sebagai ibubapa seharusnya jangan panik. Nanti si anak pun akan terikut panik melihat hidungnya berdarah..(Pengalaman saya..)..HARUS BERTENANG..:)
Penyebab mimisan
Hidung berdarah
sumber:google

Bagaimana menghentikannya?.. 

Ini yang selalu saya lakukan bila hidung anak saya berdarah:

  1. Saya akan suruh anak saya duduk menyandar dengan kepala kehadapan sedikit. Kalau sebelum ini saya akan suruh baring atau dongakkan kepala, tapi itu sebenarnya tidak betul. Saya dinasihatkan oleh seorang pembantu pegawai perubatan di sebuah hospital supaya jangan lakukannya. Sebabnya, darah akan masuk ke kerongkong seterusnya masuk dalam paru-paru dan perut yang boleh menyebabkan muntah.
  2. Lepas tu picit hidung dengan menggunakan ibu jari dan jari telunjuk. Mulut pula mesti dalam keadaan ternganga supaya boleh bernafas. Hidung tutup, mulut tutup susah pula bernafas..Picit hidung biar cara yang lembut dan lama sikit... Dan dengan penuh kesabaran Hero saya memicit hidungnya yang kurang mancung itu sambil menonton rancangan bola kegemarannya.
  3. Letak ais di atas hidung. Sambil si Hero memicit hidung sambil juga bahagian batang hidung dibasahkan dengan air. Kebetulan stock ais dalam peti ais tiada, jadi air sejuklah jadi penggantinya.
  4. Beri minum air. Air segelas saya berikan pada Hero saya. Walaupun tidak berasa haus, terpaksa juga si Hero minum air yang saya berikan padanya.
Alhamdulillah...Tidak berapa lama kemudian darah berhenti keluar dari hidung Hero saya.

Mungkin korang pun ada pengalaman hidung berdarah macam anak saya. Kalau ada, bolehlah kongsi bersama bagaimana cara hentikan hidung berdarah. Atau pun petua yang mungkin korang tahu untuk hentikan pendarahan hidung.

Monday, July 29, 2013

Jiran Lama

Sedang sibuk cuci mencuci pinggan mangkuk dan sambil-sambil juga jeling-jeling si kuih dalam oven, terdengar bunyi ketukkan yang hampir-hampir tidak kedengaran..

knock..knock....knock..knock....

Halusnya ketukkan..Siapakah itu..?..
Hero buka pintu..Tersenyum seorang budak kecil sedang berdiri depan pintu sambil memberi sesuatu dari tangannya..

"Nah! Kuih Makmur..Mama buat"

"eh!..Apic lah..Lama nda jumpa..Masuklah..Mama mana?"

"Ndalah anty..(senyum lebar)..saya kijap ja ni"..Mama ada dalam kereta.."

Apic..anak jiran sebelah rumah saya dulu. Jiran lama saya..Rindu pula dengan si Apic ni. Masa tinggal berjiran dengan kami dulu, Apic dan kakaknya selalu datang ke rumah bermain dengan anak-anak saya. Riuh rendah rumah oleh mereka. Berkawan..bermain..bergaduh..lepas tu berbaik semula...hehe...

Dorang berpindah rumah sudah hampir 3 tahun..Datang ke rumah semata-mata beri Kuih Makmur untuk kami. Masih ingat lagi rupanya jiran lama dengan kami disini...Ingat juga Mama Apic yang saya ni suka sangat makan Kuih Makmur...:) Terima kasih Jiran Lama..:)

Sunday, July 28, 2013

Bekalan Habis

Bekalan Baru habis..Baru saja tadi cuci-cuci Rumpai Laut, hilangkan kotoran dan bau hanyirnya. Sekarang ini tengah duduk berendam dalam peti ais menunggu untuk dimasak esok hari. Hari tu masak 100grm, guna selama sebulan..Ambil sekali sehari. Dua sudu besar dicampur dengan air suam dan minum sebelum sarapan atau sebelum tidur. Kadang-kadang lupa sampai dua tiga hari. Bila ingat baru ambil..Semakin berumur semakin jadi pelupa pula..huhh..

Rumpai Laut (Hijau)

Suka dengan Rumpai Laut yang warna hijau ni. Baunya kurang berbanding dengan yang warna purple..Di Sabah memang senang dapatkan Rumpai Laut ni. Banyak di jual di tamu-tamu...

Paling best kalau gunakan Rumpai Laut ini sebagai mask. Jerawat kecut dengan sendiri dalam tiga empat hari macam tu. Saya lebih suka pakai di muka macam tu sahaja. Tiada campurkan apa-apa..

Saturday, July 27, 2013

Persiapan Raya

Baru saja siap masukkan kuih dalam bekas sebentar tadi. Semalam tidak habis masuk balang sebab si kecil Nur Maryam merengek-rengek minta diambil. Untuk persiapan raya tahun 2013 ini, buat kuih sikit-sikit sahaja dan macam biasa cuma beberapa jenis sebab tidak mahir bab buat kuih-muih ni. Semalam buat pun hangus mengelap sedulang kuih, sebab suhu tidak ngam hehe..

Pakaian pula..Tahun lalu punya Baju Raya masih okey..Masih muat dan masih boleh dipakai..Pakai pun sekali dua saja..Belikan sepasang kasut dan beberapa helai pakaian sahaja untuk anak-anak semua. Macam biasa juga dalam rumah pun tidak banyak yang ditukar. Persiapan ala kadar seperti tahun-tahun sebelum ini. 

Tahun lalu beraya di Kota-Kinabalu. Tahun ini pula balik Sandakan ikut Mr.Sawo. Rasa macam tidak sabar pula beraya tahun ini..:)..Cuma yang rasa tidak syioknya, mesti mabuk jalan bila dalam perjalanan balik Sandakan. Anak-anak..kompem ada yang muntah.

Okey lah..Layan dulu si kecil yang demam dicucuk jarum semalam. Sorry kawan-kawan yang jejaknya belum terbalas. Nanti saya datang ke tempat korang ya..:)..Layan anak dulu..

Tuesday, July 23, 2013

Main Bola Jentik

Permaianan yang selalu Hero-Hero saya main semasa hujung minggu atau selepas menyiapkan kerja-kerja sekolah..Saya tanya, "ni permainan apa"... Dorang jawab "Main Bola Jentik.."

Diperbuat daripada kotak kasut..
Kotak dipotong kecil. 
Kemudian dilipat dua jadi bentuk V macam pic di bawah ni..
Tiang golnya diperbuat daripada kertas..

5 lawan 5..
Kalau rajin potong kotak, 8 lawan 8 pun boleh..
(Hero yang kata hehe..)

Pasukan Kuning dan Pasukan Putih

Keciknya bola..Semut api lagi besar..
Pernah sekali join dorang main, 
bila jentik tercari-cari bolanya yang kecil sangat tu di bawah kerusi..

Cara main..
Letak kotak yang dipotong dekat bola kemudian jentik. 
Jentik perlahan atau sederhana..
Jentik kuat-kuat bila rasa geram sebab gol lawan lagi banyak hehe..

Bila ditanya mana dapat tahu main permaianan ni. Dorang kata tengok kawan main dan tengok kartun Upin dan Ipin..

Okeylah juga dorang main permainan ni. Sekurang-kuranngnya aktiviti macam ni dapat alihkan sikit perhatian anak-anak yang sedang berpuasa dari membayangkan makanan yang sedap-sedap.. Lagipun aktiviti ini tidaklah berat dan memenatkan dorang.:)

Monday, July 22, 2013

Menahan Sakit Perut Di Sekolah

Pagi tadi sekitar jam 11:30am, saya menerima panggilan dari guru kelas Hero keempat saya yang berumur 7 tahun. Cikgu tu bagi tahu, Dnil anak saya demam dan kelihatan pucat. Dengan segera saya hubungi Mr.Sawo yang sedang berkerja supaya cepat-cepat ambil Dnil di sekolah. 

Risau sebab anak saya ini ada asthma. Memang dia ada batuk-batuk sikit tapi demam tu tiada. Tanda-tanda sesak nafas pun tiada (biasa waktu malam dia kena serangan). Dia kelihatan okey dan ceria sahaja masa pergi sekolah awal pagi tadi.

Dari luar kedengaran bunyi kereta Mr.Sawo, berhenti parking dekat rumah. Bila dengar bunyi tapak kasut naik menuju pintu, cepat-cepat saya buka pintu. Nampak wajah Hero saya yang kelihatan pucat terus meluru masuk rumah dan terus masuk ke tandas. Saya sempat bertanya, "ada rasa sesak nafas". Dia menjawab "tiada"..

Lama juga dia duduk di dalam sana. "hmm..Sakit perut agaknya dia ni.."..Sebaik dia keluar dari membuang, saya bertanya..

" Dnil sakit perut ka..?"

"Iya..di sekolah tadi sakit sangat perut saya"

"Kenapa nda pi toilet?.."

"Cikgu tu pandai marah bah mummy..masa belajar nda bole kuar-kuar. Jadi saya tahan ja lah.."

"Bila lagi rasa sakit?.."

"Lepas rehat..."

Masa rehat sekolah ialah 9.50am~10.15am. Maksudnya dia menahan sakit perut di sekolah tadi selepas rehat hinggalah dia diambil dan sampai rumah dekat jam 12 tengahari. Hampir 2 jam... Kesian dia..Sambil sapu minyak angin di perut dia sambil saya terangkan pada dia yang cikgu tidak akan marah punya kalau ada minta kebenaran pergi ke tandas. Dia diam sahaja. Agaknya dia takut minta kebenaran sebab dia kata Cikgu Bahasa Melayu dia tu garang..

Selepas membuang tadi, baru nampak dia sihat. Muka pun tidak pucat lagi. Chek suhu badan pun okey. Muka riang ria ceria sambil makan Mee Goreng Sedap yang di masaknya sendiri..Makan bersama dengan si abang yang puasa hanya setengah hari sahaja..:)


Sedang masak Mee Sedap..
owhh..tak puasa ye...

Tuesday, July 16, 2013

Pokok Tumbang

Pagi tadi hujan turun lebat beserta ribut yang kuat. Cuaca yang agak merisaukan... Gambar di bawah ini saya dapat dari FB rakan-rakan saya tadi yang berkongsi tentang keadaan di luar sana. Banyak pokok yang tumbang di sana-sini. 


Pokok tumbang di Jalan Ranau


Angin kencang di Pekan Tamparuli...
Pokok tumbang, hempap kereta...


Pokok tumbang di Pekan Menggatal
Dengan akar-akarnya sekali tercabut..


Berhadapan dengan Center Point, Kota Kinabalu.
Lagi kereta dihempap oleh pokok yang tumbang.

Risau juga bila tengok keadaan macam ini..Anak-anak saya pesan jangan main luar rumah. Memang kalau cuaca kurang baik macam ini, anak-anak saya tidak benarkan bermain di luar..Ibu di kampung tadi pun sms saya supaya berhati-hati. Berdoa supaya tiada perkara yang buruk akan berlaku..

Tauhu Masak Sos Tiram

Menu yang saya sediakan untuk berbuka puasa petang ahad lalu, Tauhu Masak Sos Tiram. Masak selepas mencari bahan-bahannya di pasar ketika hujan lebat. Semangat mahu memasak. Hujan-hujan pun pegi ke pasar juga..hehe..

Resepi saya google untuk tengok bahan dan cara sediakan Tauhu Masak Sos Tiram ini..Tapi saya ubah ikut cara sendiri..Ikut suka hati..:)

Bahan-bahannya:
  1. Tauhu Telur/Jepun
  2. Sos Tiram
  3. Bawang putih,merah & halia} hiris halus
  4. Fish ball 
  5. Sayur-sayuran} ikut suka hati..
  6. Telur
Cara memasak, senang sahaja..

Tauhu dipotong dan digoreng sampai kekuningan. Ketepikan. Tumis bawang putih, bawang merah dan halia. Masukkan fish ball yang dipotong dua. Masukkan sayur-sayuran pilihan hati. Masukkan Sos tiram. Masukkan telur. Saya ambil yang putih saja. Kacau..Lepas itu masukkan garam, gula, lada hitam/putih..Kemudian masukkan Tauhu yang digoreng tadi..Dan siaplah Tauhu Masak Sos Tiram saya..:)

(Banyaknya sebut masukkan hehe..)


resepi tauhu
Tauhu Masak Sos Tiram
Yang menjadi..:)

Ini lah dia hasil cubaan pertama saya memasak Tauhu Masak Sos Tiram..Tauhu kena potong tebal sikit supaya tidak rosak atau hancur waktu menggorengnya. Kalau potong nipis jadilah macam pic bawah ni..


tauhu dan mee goreng
Tauhu atas mihun..
Yang tidak Menjadi...:(

Saya potong nipis sangat. Bila digoreng, hancur macam pic di atas. Bubuh atas Mihun jak lah..Janji boleh makan. Walaupun hancur tapi sedap juga bah..hehe..


Sunday, July 14, 2013

Ada Bungkusan...

Hp berbunyi..Melalui nada deringnya saya tahu tu Mr.Sawo yang telefon..aikk apa hal tiba-tiba call..hrmm..minta sediakan sesuatu lah tu..

"Helo....ada bungkusan baru sampai ni.."
"Bungkusan?..Dari siapa tu?.."

Bila nama pengirim disebut..Owhh..dari rakan bolgger rupanya..Ole-ole dari Kak ANIM rupanya. Terima kasih atas pemberian ini Kak ANIM..:)

Ole-ole Beijing..

Bila buka bungkusanya..ada terselit sekeping nota pada ole-ole pemberian dari Kak ANIM...Hati sungguh gumbira bila dapat ole-ole ni..Maklumlah ini kali pertama saya dapat sesuatu dari rakan blogger. Siap bagi tengok Mr.Sawo lagi ole-ole yang datang dari jauh ini hehe..Dan juga bagi baca nota yang terselit itu..

comelkan.:)

Sampai sekarang belum rasmi lagi pengetip kuku ni..Masih tersimpan lagi..Tunggu kuku Nur Maryam panjang sikit..Bagi dia rasmi pengetip ni hehe..

Terima Kasih sekali lagi ya Kak ANIM..:)

Friday, July 12, 2013

Fikir Positif

Berbual dengan kawan lama..

"Saya ada cuba cari dorang tapi nda ada jumpa..Lama nda dengar khabar berita dari dorang kan.."

"ya bah..Kalau dorang ingat kita, dorang cari kita juga bah tu. Tapi siapalah bah kita ni kan..Kadang-kadang sedih juga saya sebab dorang nda ingat kita ni..Mungkin kita ni nda cukup bakti sama dorang, sampai dorang lupa kita.."

"Mungkin dorang pun sedang cari kita juga bah tu..tapi nda tercari..terjumpa kita..Macam kita juga cari dorang tapi nda jumpa atau pun dorang sangat sibuk...."

"ya..mungkin juga..Fikir positif saja bah kan..tq best friend..saya mau pulang dulu..nanti-nanti kita cerita lagi..."

kenapa perlu fikiran positif, teknik fikiran positif, maksud fikir positif

p/s: Fikir positif..Yang kita dapat juga pasti yang positif..Hidup pun lebih mudah dan tidak berserabut..:)

Tuesday, July 9, 2013

Selamat Menunaikan Ibadah Puasa..:)

Selamat menunaikan ibadah puasa buat semua kawan-kawan semua yang beragama Islam.. Semoga puasa tahun ini lebih baik dari tahun-tahun yang sebelumnya..



Jangan lupa bangun sahur ya..:)


Monday, July 8, 2013

Bila Kasut Tiada Cuci

Semalam..Hero keempat saya, Dnil memanggil dari ruang tamu..

"Mummyyy..kasut saya belum cuci..lupa cuci..satu tu lagi masih basah..Tapi saya sudah kasi kapur..putih sudah..esok bole pakai pi skolah.."

Haiiyaa..Lupa cuci lagi ka..Minggu lalu kasut yang satu lagi beberapa hari duduk berendam dalam baldi. Sampai sekarang masih bersidai di luar.Belum kering lagi..Anak-anak sebenarnya mula belajar cuci kasut sendiri masa umur sekolah tadika. Setiap minggu dorang sendiri yang akan uruskan kasut sendiri..Mummynya cuma tukang cek bersih atau tidak hasilnya..


Kasut tiada cuci..

Bila saya tengok kasut yang dikapur oleh anak saya, tergelak saya dibuatnya. Dia kapurkan kasutnya yang kaler cekelat itu di bahagian tepi-tepi sahaja. Kalau cikgu tengok pakai kasut macam ini, kompem lah kena marah..Alahai anak.."Mari sini kasut tu..Mummy tolong kapurkan.."

kapur jak lah..

Bila di waktu kecemasan macam ini, terpaksa kapurkan sajalah kasut yang tidak bercuci itu. Nasib baik Si Kapur Bri-White ni ada.Tekan, picit lepas tu sapu seluruh badan kasut..Selesai satu masalah..Dan pagi tadi Dnil ke sekolah dengan memakai kasut yang dikapur semalam..:)

Tuesday, July 2, 2013

Tikar Upin Ipin

Beli Tikar Upin Ipin ini dengan seorang kawan dari Tawau..Suka dengan tikar ini sebab selain design dan warna yang cantik, permukaannya mudah dibersihkan. Kalau air  atau makanan tumpah di atasnya senang dibersihkan. Sesuai lah untuk saya yang punya anak kecil..

Mula-mula pakai Tikar Upin Ipin ini, anak-anak kecil saya terus suka dan tidak berhenti berjalan...melompat atas tikar tu..Tapi sekarang tengok lah pic bawah ni, habis dikerjakan oleh anak kecil saya...

tikar
Tikar Upin Ipin dikupas..dikopek..

Bahagian yang dikerjakan ialah si Upin dan si Ipin..Nampak tu, Ipin tinggal nampak kepala dia jak. Badan dan mukanya...Kelihatan kabur-kabur..

Sedang gigih bekerja..

Ini dia tukang kupas tikar..Mula-mula ingatkan si kecil ni sedang buat apa. Duduk diam-diam atas tikar tu. Rupa-rupanya sedang syiok-syiok mengupas..mengopek Tikar Upin Ipin tu..

hmmm...camna mau kupas Kak Ros ni..

Sedang perah otak agaknya hehe..

Cerita Lalu:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...