Tuesday, March 5, 2013

Buah Labu

pagi-pagi pergi ke pasar,
pasar besar dekat di bandar,
jumpa labu tangkap gambar
balik rumah dibuat bubur..

Buah Labu Kuning

Ini dia buah labu yang telah disnap di pasar.  Pergi pasar dekat pekan sebenarnya. Pembayang tu saja sebut bandar..hehe..Harganya RM1.50. Murahnya..Saya terus ambil kedua-duanya sekali.  Pantang betul nampak murah terus saja dipajak..huhu.  Paling suka kalau buah labu ni digoreng berkuah dan dicampur dengan udang kering.  Nur Maryam pun suka sangat bila saya campur buah labu kuning ini dalam buburnya. Habis semangkuk dia makan..:) Itulah sebenarnya tujuan utama beli buah labu ni.

Nama resepi : Bubur labu campur-campur

Tujuan kedua..Buat bubur.  Bubur labu kuning campur sagu campur santan dan campur susu cair. Gula jangan lupa bubuh, nanti tawar lah pula.  Tapi benda manis tu jangan kasi kaw-kaw nanti dapat kencing manis pun kaw-kaw..Resepi yang mudah dan ringkas, main campur-campur sahaja. Warna putih macam jely atas labu tu Rumpai Laut.  Orang campur rumpai laut dalam minuman, saya pula campur dalam bubur.  Apa-apa saja lah, janji boleh makan.  Makan semangkuk tidak cukup, tambah lagi semangkuk..."ehh tamaknya, mau kumpul lemak ka..".."sedap bah, nanti sy senaman mcm NinaAz, kompem slim kalo ikut cara dia"..:)
Labu Putih

Labu putih ini pula, saya suka kalau dicampur dalam sup ayam.  Sedap.. Tambah sedap bila ditambah dengan kurma cina.  Ibu saya kata "mesti pandai pilih", sebab ada yang harum dan ada yang tidak.  Saya pernah beli sekali.  Keharumannya langsung tiada..Malangnya..huhu. Bukan rezeki saya agaknya.  Sebenarnya labu putih ini bukan beli di pasar, jiran sebelah yang beri..Bagi tumpang sekaki dengan si labu kuning masuk entry..hehe

Pernah dulu masa lahirkan Nur Maryam, ada orang suruh mandikan dia dengan buah labu untuk hilangkan kuning.  Tapi saya tidak pernah lakukan sebab kurang yakin.  Kalau kurang yakin, baik jangan buat kan..

masak bubur si buah labu,
makan sambil tonton video,
terima kasih layan si labu,
ampun dimaaf tiada berinfo..

51 comments :

  1. nak balas pantun, tapi duk merangkak dari tadi tak habis mengarang hahaha. Labu best kan macam2 boleh buat. tak rugi beli.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..tak pa Nastyna..
      labu kuning tu suka sekali..ras manis..

      Delete
  2. tak sangka mama pandai berpantun... tapi tak pandai pula saya nak membelinya :)
    Dah lama tak makan bubur labu.. best nyer tgk bubur tu... telan air liur aje la, ekekeekke

    ReplyDelete
    Replies
    1. pantun suka suka..tak pandai sgt sbnrnya hehe

      Delete
  3. org kelate suka makan sira labu.. Oo tiba tiba teringat sira labu yang mak saya buat. Sedapnya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sira labu..mcmna rupa bentuknya tu..belum pernah tengok pla

      Delete
  4. Replies
    1. nyum2..tak boleh byk mkn..nanti tembam muka hehe

      Delete
  5. wahh pandainya mama rey karang pantun . hehe . best ek labu ? bella takpernah makan pun .

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak la pandai sgt..saja suka suka duka haha

      Delete
  6. Salam, lama xpekena bubur labu kuning...terliur sekejap.

    Bunga rampai di tabur-tabur,
    Puyuh berlari ke dalam semak,
    Labu enak di masak bubur,
    Sedap juga di masak lemak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalm BM..:)
      badan gempal berlemak-lemak
      sebab suka makan berlemak
      memang labu sedap dilemak
      makan banyak badan berlemak... haha..

      Delete
  7. Replies
    1. sedap dibubur..makan pun dua mangkuk hehe

      Delete
  8. teringat kat asrama dulu..
    setiap minggu pasti ada menu sayur labu kuning..
    mungkin sebab murah kot..
    sedap.....

    ReplyDelete
  9. Labu kuning tu boleh dibuat bingka jugak kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya..tapi sy belum pernah cuba la..

      Delete
  10. dating uda dgn daranya
    padu janji cinta terpahat
    bubur labu sedap rasanya
    susah jumpa x reti buat

    ha3....

    ReplyDelete
    Replies
    1. jatuh ranting kerana patah
      patah bersama hjaunya daun
      jgn risau masaknya mudah
      janji labu boleh dimakan

      hehehe

      Delete
  11. sedapnyer bubur tuu..nyummy2..heeee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yaya try la buat..campur2kan saja semua bahan2nya..mudah saja

      Delete
  12. sedap~~ tapi kurangkan makanan bersantan.. :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup..gantikan dgn susu cair lebih baik

      Delete
  13. pandainya berpantun...
    jarang beli labu sebab bila makan sure berangin badan....

    salam singgah sini juga....

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak pandai saj2 angin berpantun keluar hehe..
      kawan sy pun sama mcm tu bila makan kompem berangin..

      Delete
  14. haha, alyn baru tau la ada labu putih, first time tengok rasanya ni..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. labu puti ni pun ada jenisnya..ada yg bulat ada yg bujur

      Delete
  15. tak reti nak berpantun la..tak pe la mama..asal sedap dimakan sudah..kenyang perut..hehe..:-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..yang penting kenyang perut..

      Delete
  16. tengok labu teringat sesuatu,
    dlu di asrama selalu makan sayur labu..
    tapi xpenah plak rasa bubur labu..
    sedap ke tak eh.. nak tauu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. pergi ke kedai membeli santan
      berjalan dengan sebatang tongkat
      buah labu dimasak bersantan
      sila cuba kompem terangkat..

      haha

      Delete
  17. KA pun suka labu ni sebab boleh masak macam2

    ReplyDelete
  18. Kami pun suka labu...
    klu buat bubur campur gula merah..perghh! suka makan...hehe..
    kadang2 masak labu buat sayur bening..kasi campur dgn sayur2 lain..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya bah Atie terangkat terus..tiada gula merah hantam jak masuk gula putih hehehe

      Delete
  19. pengat labu... :).. lama tak makan.. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. bubur labu=penagt labu..adik beradik kan..

      Delete
  20. Kurang suka dengan labu, tapi sesekali makan pengat labu mesti best...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sesekali makan makanan bersantan hehe

      Delete
  21. tak pernah makan pun bubur ni. tp nampak sedap. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. senang je buat Chic Na..cuba la..mesti sedap Chic Na buat..:)

      Delete
  22. sedap bubur labu...

    http://www.noormalashahar.blogspot.com

    http://www.noormalashahar.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq kak Noor..nanti sy jenguk k..:)

      Delete
  23. Replies
    1. ye ke..ada jenis bulat ada jenis bujur..yg ats tu jenis labu bentuk bulat

      Delete
  24. MIL intan cukup suka buat bubur labu..sedap

    ReplyDelete

Pounsikou Tambalut
Terima Kasih Sahabat

Sudi Baca Sudi komen....
Komen jangan malu-malu ya...(^_~)

Cerita Lalu:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...