Monday, April 29, 2013

Kuih Kelupis

Ini salah satu lagi kuih tradisional di sabah, Kuih Kelupis...M3H pernah dengar Kuih ini?..

Kuih ini kira adik beradik dengan Lamban. Nama saja berlainan. Mula-mula dulu saya pun tidak tahu Kuih Kelupis ini sama dengan Lamban. Member yang bagi tahu. Bahan-bahan dan cara mahu membuatnya pun sama..serupa..Yang membezakannya cuma daun pembungkusnya sahaja.

Beras pulut dan santan adalah bahan utamanya. Beras pulut perlu ditanak separuh masak dahulu. Kemudian dibungkus dengan menggunakan daun (kurang pasti nama daunnya..). Lepas itu dikukus selama 2 jam. 

Kuih Kelupis dengan kuah kacang..

Ini member yang buat. Dia buat untuk dijual. Tapi saya, dia bagi free. Kuih Kelupis berserta dengan kuah kacangnya..Dan dengan suka hatinya saya menerimanya hehe..

Nyam..Menggoda selera..

Rupa bentuk Kuih Kelupis selepas dibuka dari daunnya. Memang terer member saya buat Kuih Kelupis ini..Rasa lemak-lemak..Tidak keras, tidak lembik. Memang sedap..Makan satu tidak puas..Tambah lagi..Makan sampai 3..4 bungkus baru hati rasa puas..Uii tamaknya bah...

Cecah dengan Kuah Kacang..Seedaaap..

Selain sedap dimakan dengan kuah kacang, kuih ini juga sedap kalau dimakan bersama kari ayam atau kari daging. Sama..serupa..seperti makan Lamban. Kalau korang mahu tengok rupa bentuk Lamban, boleh tengok sini..

34 comments :

  1. lamban or kuih kelupis..dua2 husna x pernah dgr..apatah lg memakannyaa..hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mcm lemang juga rasanya..lemak-lemak gitu

      Delete
  2. tak pernah dengar. kat kelantan mmg takde. hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Chic Na kena dtg sini cari kuih ni hehe..

      Delete
  3. xpernah rase lg kuih kelupis nih. tp sekali tgok. mcm mkn lemang pun ade gak. hihi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup betul tu..rasa pn mcm lemang lah gitu..rasa lemak sbb beras pulut dimasak gunakan santan

      Delete
  4. Sabah memang syurga makanan betul..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..masih byk lagi makanan sini blm pernah rasa terutama makanan2 tradisional disini..

      Delete
  5. he3..m3h agak2 la kan..lamban dan kelupis ni,lebih kurang macam ketupat palas kot kat cni..menggunakan beras pulut dan santan,di tanak dulu separuh masak..kemudian di bungkus menggunakan daun palas..lps tu kukus..sesuai di mkn bersama rendang..kuah kacang pun boleh..tiap2 kali raya mak m3h akk buat ketupat palas tu..nanti m3h try cari gambar ketupat tu ye mamarey.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hah..serupa lah tu..cara dan bahan sama saja..nama saja lain2

      Delete
  6. Setuju dgn Annyss, seperti lemang rupanya, mesti sedap dimakan bersama rendang juga. Pelbagai makanan di Malaysia ni...menarik!

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup..makan dengan rendang pun sedap juga BM

      Delete
  7. nampaknya kena pergi sabah sekali lagi nih untuk rasa semua makanan ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..datang sabah cari kelupis ni nanti ye..

      Delete
  8. ehh...dekat semenanjung pun ader juga kuih ni..yg ni sy pernah makan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh ya ka CKK..sedap kan..rasa lemak-lemak

      Delete
  9. kat brunei pun ada gak kuih ni :)

    ReplyDelete
  10. tak pernah makan jugak.. nampak macam sedap la.. terliur pulak depan laptop ni, hehe..

    ReplyDelete
  11. serupa lemangkan, tapi makan dengan kuah kacang? dah serupa lontong pulak...

    ReplyDelete
  12. nampak mcm sedap je..lagi lagi mkn dgn kuah kacang...sy tak pernah makan lagi..kalau ada peluang nak juga try makan..agak agaknye mmber awak tu bole bagi free kat sy tak...hehehehe

    ReplyDelete
  13. ASSALAMUALAIKUM ... baru pertama kali dengar nama kuih ni ... pulut tuh mmg kesukaan saya . lagi lembut lagi sedap.

    ReplyDelete
  14. Pestme rietta dgr dn tgk....teringin pula maw rasa...nnti ada kesempatan rietta trun sna lg....bleh la cuba...

    ReplyDelete
  15. Mama Rey; kenapa sy ndak pernah dgr nama kuih ni ya? haha (nampak sgt sgt sy failed bab2 kuih tradisional)...hehe..
    nanti mo cari lah di sini, mau juga makan bah:)

    ReplyDelete
  16. xpenah mknla mgkin de dkta sabah je kan hehee :)

    ReplyDelete
  17. Mamarey ni, buat saya lapar je malam ni..hahaa... Rajin bw tengah malam tengok makanan mulalah perut terasa lain macam..mamarey belanja saya kuih ni....? Bole..

    ReplyDelete
  18. Pertama kali dengar ni..
    Tak sabar nak jalan2 ke Sabah merasai masakannya

    ReplyDelete
  19. Kuih tradisi ni. Kakak suka nak tahu sebab tak pernah makan lagi.

    ReplyDelete
  20. akk x pernah makan nie
    pernah tgk dan dgr ..
    katanya sedap
    hurmmmmmmmm ;)

    ReplyDelete
  21. Sebijik macam lemang...best kalau makan ngan rendang ni...

    ReplyDelete
  22. dulu masa dok serawak pernah makan tapi makan ngan rendang waktu hari raya... sedap ;)

    ReplyDelete
  23. first time dgr nama kuih ni.. nmpk sgt saye x habis terokai malaysia.. :D

    ReplyDelete
  24. Ada yang kata sama macam... hampir serupa macam... dll... dan bahan asas untuk membuatnya pun sama cuma nama sahaja yang berbeza...
    Inilah namanya serumpun... Rumpun Melayu.

    ReplyDelete

Pounsikou Tambalut
Terima Kasih Sahabat

Sudi Baca Sudi komen....
Komen jangan malu-malu ya...(^_~)

Cerita Lalu:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...