Monday, December 3, 2012

Kenapa Bayi suka Menghisap Jari

Kenapa bayi suka menghisap jari?
 "Tindakan bayi menghisap jari tangan bukanlah disebabkan oleh lambat memberikan susu kepadanya. Menurut kajian, ia adalah tindakan refleks bagi bayi yang normal. Banyak lagi tindakan refleks yang lain selain menghisap jari tangan seperti jari kaki, mengerutkan jari-jari kaki apabila ditekan tapak kakinya atau menggenggam jari jemari kita apabila kita merasa tapak tangannya dengan jari-jari kita. Itu adalah permulaan kepada pergerakan-pergerakan yang lain seperti meniarap, merangkak, memasukkan benda yang dicapainya ke dalam mulut dan banyak lagi pergerakan apabila mereka semakin membesar nanti. Jangan terkejut pula apabila puan akan merasai sendiri dan melihat bagaimana seorang bayi membesar menjadi dewasa. Ia adalah suatu perasaan yang tidak dapat digambarkan dengan perkataan dan amat menakjubkan."   Pa&Ma
Bayi saya yang kecil berumur 4 bulan hobinya sekarang suka  menghisap jari.  Ibu jari jadi sasaran utamanya.  Kalau dialihkan pun dia tetap memasukkan jarinya ke mulut. Agaknya sedap rasanya jari tu macam gula-gula hehehe...

Tidak puas ibu jari dia akan memasukkan satu penumbuk ke dalam mulut.  Kalau dialihkan dia akan jerit marah tunjuk tidak puas hati.  

Kalau mau tidur itulah masanya dia suka sangat menghisap jari. Adakalanya apa saja yang dicapai akan dihisap.  Baju pun habis basah dihisap.  Tidak puas bajunya kakinya juga  ditarik masuk ke dalam mulut.  Macam-macam eksperimen yang dibuatnya.


Tapi sebenarnya tak perlu risau dengan bayi yang suka menghisap jari sebab dia akan berhenti dengan sendiri.  Kalau tanya dengan doktor pun ianya memang normal.

13 comments :

  1. Assalamualaikum Mama

    kalau dibiarkan sampai besar ...mukin akan membuat gigi jadi jongang

    ReplyDelete
  2. Anak sy dulu2 msa baby tak suka sgt hisap jari..ntah knp..hehe...:)

    ReplyDelete
  3. Dari dalam perut lg baby dah isap jari kan..hehe

    ReplyDelete
  4. kalau normal takpelah..tapi risau kalau jadi hobi sampai ke besar..kan...dh folo cni..salam kenal

    ReplyDelete
  5. huhu~ normal2.. saye tak de anak lagi, anak buah ramai laaa. so wat exprmnt kat anak2 buah je laa.. huhu~ ha ah, diorang kadang2 ade yang suke isap bantal la, tuala laaa.. mcm habit~ ^^

    ReplyDelete
  6. suka sgt bila kite hulur jari kt baby, baby genggam jari kite hehehe

    ReplyDelete
  7. menghisap jari? tiba-tiba teringat satu teori yang hana belajar ni. Teori Perkembangan Sosio-Emosi Sigmund Freud.. nanti google tau.

    ReplyDelete
  8. baru tahu lepas bce entry nih...sblm nih tertanya2 jugak la

    ReplyDelete
  9. sama macam saya masa zaman baby dulu!parent cakap kalau sape-sape tarik jari saya,confirm saya akan gigit orang tu.hihi.

    ReplyDelete
  10. Dah lupalah mama Rey ..... sebab anak anak semua dah besar

    ReplyDelete
  11. Terima kasih atas maklumat berguna ini. Anak saya juga suka menghisap jari.
    http://www.ringantangan.com/blog/item/229-anak-suka-hisap-jari,-nur-balqis-4-bulan

    ReplyDelete

Pounsikou Tambalut
Terima Kasih Sahabat

Sudi Baca Sudi komen....
Komen jangan malu-malu ya...(^_~)

Cerita Lalu:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...