Tuesday, April 16, 2013

Pendaftaran Pelajar Tadika Tahun 2014

Awal pagi Kelmarin saya pergi ke sekolah tadika (Tadika Cina) untuk bertanya mengenai pendaftaran pelajar tadika tahun 2014. Adik minta tolong dengan akaknya baik hati ini (puji diri sendiri...huhu..untuk daftarkan anaknya. Pertengahan tahun macam ini selalulnya pendaftaran mula dibuka.

Tiga orang anak saya pernah bersekolah di tadika ini. Anak buah seorang sedang belajar di tadika yang sama dan tamat persekolahannya tahun ini. Cikgu-cikgu di sini memang baik-baik belaka. Sebarang masalah pelajar selalu dibincang bersama dengan ibubapa.

Masa masuk mahu bertanya, saya terus dilayan...Baiknya pihak sekolah senang saya berurusan..:) Cikgu tadika tu minta surat beranak asal dan bawa bagi tengok Guru Besar. Kalau dulu buat pendaftaran tadika, tidak perlu pun bagi tengok. Pembaharuan agaknya. 

Selepas itu, saya diberi satu kertas kecil mengenai butir-butir yuran dan dokumen yang perlu untuk pendaftaran pelajar tadika tahun 2014. Terkezuutt juga bila melihat yuran pendaftaran tadika sudah naik..

"aiyaa suda naik ka cigu"...

"suda naik woh..taun depan suda mulai loh.."..

Yuran dan dokumen yang perlu 

Pendaftaran RM30, Yuran pendahuluan 2014 RM180 dan untuk kad nama RM5. Jumlah kesemuanya RM215. Kalau sebelum ini jumlah yuran keseluruhan untuk mendaftar hanya RM170. Pihak tadika itu kata yuran bulanan telah dinaikkan bermula tahun 2014 dari RM135 ke RM180. Garu kepala dibuatnya..botak kepala bapak hehehe...

Dokumen penting yang perlu sebagai rekod pendaftaran macam di atas tuu... Gambar anak, surat beranak anak dan IC ibubapa antara dokumen utama harus dibawa. Fotocopy-fotocoy wajib disahkan oleh pegawai kerajaan. Kalau tidak, rejectt jawapannya..

Dokumen anak buah saya belum lengkap lagi. Perlu dilengkapkan dulu semua dokumen, baru boleh duduk belajar di tadika ini. Pendaftaran pun kena buat awal-awal..Nanti tempat penuh. Ibubapa berebut daftarkan anak-anak ke tadika ini. Kalau terlewat memang kempunanlah sekolahkan anak di sini...Minggu ini atau minggu depan baru uruskan nanti..


p/s: Entry ini semalam mahu dibuat tapi oleh kerana mood nun ke laut sanaaa, hari ini baru baru terbuat..

63 comments :

  1. Alahai semua naikkan harga..sian la kat org yg de ank ramai tu...jgn pk untung je...haiya..tp cine mmg pk itu je kn...haiyorh

    ReplyDelete
    Replies
    1. semua skrg naik harganya NH..tp mmg betul kata NH skola cina mmg yuran ada mahal cikit

      Delete
  2. mahainya kan mama..duit dah macam air terjun dah..laju ..dah bukan air yg tenang lagi,…hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe...laju mengalahkan air terjun intan

      Delete
  3. Sekarang ni apa pun kena bayar - tak ada yg turun harga - semuanya naik-naik dan terus naik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup..betul tu kak zakie..semuanya akan naik..naik dan terus naik..

      Delete
  4. ayak..mahalnya..tapi yang penting anak buah mama dapat belajar.. hehe :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe betul tu Nana..yg penting ilmu yg dituntut

      Delete
  5. murah dahtu... RM180tu kat sini susah nak dapat... semuapun sekarangni mahal belaka yerk...

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh ya ke..kat sana nampaknya lagi mahal rupanya..
      hmm tul tu semakin naik semakin mahal

      Delete
  6. mcm2 harga da naik he3...

    dgr2 khabar yuran taska area selangor/kl akan naik kepada rm450 start june hu3

    ReplyDelete
  7. Belum ada sesiapa yg nak didaftarkan lagi...
    Semakin lama semakin meningkat yuran...Sepatutnya disinilah bantuan yg perlu disalurkan oleh kerajaan. Justmy2cent. Tapi layanannya sungguh baik sekali...

    ReplyDelete
    Replies
    1. semakin tahun meningkat yuran pun semakin meningkat..
      bersyukur sangat sy BM jika ada bantuaan yg disalurkan..:)

      Delete
  8. xpelah demi pendidikan anak2 yer tak

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup KA..3org anak sy pun sekolah tadika yg sama..masa tu yuran masih RM135..

      tapi tak apalahkan KA..demi ilmu..:)

      Delete
  9. wooo...mahal juga nak hantar anak ke tadika...ngeee...zaman sekarang semua benda dah mahal kan Mama...tapi Mama sy ada cita2 nak buka tadika kanak2 sendiri...bolehlah anak sy belajar sendiri depan mata sy nanti...wewewe...jauhnya berangan,...

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup CKK..manyak mahal woo..

      bagus cita2 CKK tu..harap cita2 CKK tu tercapai..memang tak risau kalau anak sekolah dpn mata sendiri..

      Delete
  10. Assalamualaikum Mama Rey

    moga2 turun harga minyak selepas pru13 ni....mungkin harga barangan turun juga

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam atuk..:)

      harapnya begitulah atuk..:)

      Delete
  11. mm.. dgr kwn2 cerita, anak msk tadika pn abis dkt rm1k.. huhu..
    kalau ank sorang br skolah xpe la.. kalau da ramai, parah jgk tu kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kena tahan hati..demi anak2 tak mengapalah kuarkan duitkan..:)

      Delete
  12. tak mengapalah kak, demi anak2 kan.. my mom always said like that.. tak mengapa habiskan duit untuk kebaikan anak2 sebab anak2 itu lebih berharga dari duit tu.. hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup ena..betul kata mom ena tu..anak2 lebih tinggi nilainya

      Delete
  13. wahh skrg smua sudah naik...mya dtg kunjung balas..tq mama sudin jengah blog myaaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. semakin menaik semuanya..bukan barangan saja naik..yuran skola pun naik juga..

      tq juga mya..sudi kunjung balas ke sini..:)

      Delete
  14. uishh awalnya daftar. mahal jgk eh yuran sekarang ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. biasanya time sekarang lah pendaftaranskola tadika tu mula dibuka..kena awal sikit daftar,,kalau tak penuh tempat
      agak mahallah juga Chi Na bagi yg anak ramai

      Delete
  15. Semuanya naikkan mama..tak ada yang turun..hmm tak boleh bayangkan orang yang ada tanggungan ramai..mesti sukar...

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang sukar juga Raudzah..tapi nak buat mcm mana kan..

      Delete
  16. setiap tahun naik harga ya semuanya mamarey, jadi makin mahal

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup betul tu Herman Bagus..bkn barangan shaja naik yurun pn naik jg..

      Delete
  17. wuishhh yurannya... quite membotakkan kepala, itu untuk sorang anak, kalau ada 2 or 3 anak kecil2 nak hantar tadika.. huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. yg ni anak kedua anak adik skola tadika ni..

      Delete
  18. bagusnya mama rey dah banyak pengalaman menyekolahkan anak..
    saya yang tak sabar ni agaknya dah merasa nanti baru akan rasa beban bayarnya walaupun rasa seronok anak akan boleh belajar... asyik tk anak orang je, nanti anak kita dah sekolah, macam manalah keadaannya? saya syak naim akan menangis nangis di hari pertama...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..mesto Naim happy punya Aisy..jgn risau okey tu..
      dulu sblm anak2 skola sama la mcm Aisy tengok anak org pagi2 dah pegi skola..comel tengok anak2 kecil ke skloa dipimpin ibu ayah..skrg dah merasa situasinya hehe

      Delete
  19. Awal ye daftar...Qis pun tahun depan dah tadika...tengah mencari² kat mana nak bagi dia sekolah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. selalu mmg mcm tu MaMaQis..awal dorang buka utk pendaftaran thn akn dtg..sbnrnya ia khas utk adik2 pljr yg bersekolah di skola tu..kemudian nanti baru terbuka utk semua

      Delete
  20. sekarang kebanyakkan tadika awal betul dorang bukak untuk pendaftaran yer..

    ReplyDelete
  21. perghh. mahalnya. yuran masa nina sekolah menengah dulu tak de lah smpai macam ni regenyaaa

    ReplyDelete
  22. mahalnya juga yurannya tu...
    kesian bagi golongan yang kurang berkemampuan, tak ke sekolah la agaknya... hurm

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau sebelum ni yuran RM135..tahundepan dah naik RM180..yuran setiap bulan punya

      Delete
  23. Biasalah tu. Yuran pendaftaran memang tiap2 tahun akan naik.

    ReplyDelete
  24. Salam, kalau anak saya nak masuk tadika cina umur 6 tahun boleh ke? Daftar ketika umur 4 tahun boleh x? Kira macam booking gitu boleh ker? Harap pencerahan...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam..
      biasany yg sy tahu sekolah cina 2 tahun..tapi sy ada pengalaman sekolahkan anak sy umur 6 tahun..sekolah tadika tu terima jg masa tu..setengah tahun tadika 1 setengah tahun tadika 2..puan cuba lah daftarkn mana tau sekolah tu terima..

      selalunya sy daftarkan umur 4 tahun mcm tu..kira booking lah tu..sbb kalau tak booking tempat penuh..

      Delete
  25. Apa nama tadika ni? Dimana ye ? Macam berminat

    ReplyDelete
  26. Replies
    1. Dekat sabah.... tadika lok yuk menggatal

      Delete
  27. mama..blh tau x apa nama tadika cina yg mama antar anak2 mama ni?nmpk mcm bgs jer..ingt next year nk mskkn anak ke sekolah cina gak la...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sekolah tadika Lok Yuk Menggatal, sabah..
      anak sy sekolah di sana 3 orang, seorang anak buah...:)

      Delete
  28. Tak tahu pulak nak daftar tadika pun kena awal. Sy nak daftar anak kat tadika pasti area rumah je tp x boleh dah sbb dah penuh. Sedih sedih

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya Ibu Lala..kalau lambat memang penuh tu..tu sebab daftar awal sikit sbb takut tiada tempat nanti..alhamdulillah anak buah saya dapat tempat di sekolah yg didaftarkan

      Delete
  29. as salam, dekat mane ye tadika nye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam Mia...
      Sekolah tadika ni dekat sabah...tadka lok yuk menggatal...

      Delete
  30. mcm tue saya lg la,,,,,,mmg rasa nk mati,,,nak saya sekola tadika china,,,,semua total 658.sen sen,,,
    saya kt johor.

    ReplyDelete
  31. mcm tue saya pn kena mahal juga,,ank saya sekolah china 658.sensen,,,
    pergh....sekolah tadika kemas penuh,,trpksa masuk sekolah china,,,rasa mcm nk mati punya mahal,

    ReplyDelete
  32. mcm tue saya pn sama mahal juga 6RATUS LEBIH,,

    ReplyDelete
  33. boleh bagi alamat tak??sy tgh mencari tadika cina ni

    ReplyDelete
  34. salam.. tadika ni ada ajar pendidikan Islam jg ka? mcm mana makanan/kantin? yuran bulanan brpa? heee bnyak Tanya ne..

    ReplyDelete
  35. Sy nk hantar ank k tadika cina .. P x thu area mana.. Blh bg adrss x?

    ReplyDelete
  36. alamak ada tak sekolah cina masih available area menggatal, inanam atau sepanggar ya

    ReplyDelete

Pounsikou Tambalut
Terima Kasih Sahabat

Sudi Baca Sudi komen....
Komen jangan malu-malu ya...(^_~)

Cerita Lalu:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...