Friday, November 30, 2012

Lamban

Nyam..nyam..Lamban..Ini salah satu masakan kesukaan hati. Baru-baru ini bertandang ke rumah adik ipar. Biasanya lamban ini dibuat masa Hari Raya tapi adik ipar teringin sangat mahu makan lamban jadi mamanya pun masakanlah.  

        lamban dan kuah kacang        sedap dimakan dengan kuah kacang

Sampai kat rumah adik ipar, lamban sudah pun siap dimasak.  Tinggal kuah kacangnya saja sedang diproses.

Ibu mertua saya memang pandai masak lamban.  Rasanya lemak-lemak.  Lamban ini dibuat daripada beras pulut. 

Dibungkus dengan daun kelapa selepas beras pulut ditanak separuh masak dalam santan yang dicampur  garam.  Lepas itu dierebus selama 2 jam.  Memang sedap rasanya.  Makan sekali mahu tambah dua tiga kali hehehe..

Kuah kacang ibu mertua

Sedap kalau dimakan bersama kuah kacang, kari daging, kari ayam atau rendang atau yang seangkatan dengannya.  

Pernah sekali masa raya dulu buat lamban dengan ibu mertua tapi jadi tukang bungkus saja.  Kalau bab masak belum  lulus..:D

10 comments :

  1. unik sgt nama mknan ni.
    teringin pula nak rasa :)

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum Mama

    nyam nyam

    ReplyDelete
  3. a'ak..unit namanya.ni makanan asal orang ng mana ni?xnah dengar rasanya..hehe

    ReplyDelete
  4. saya tak penah dengar pasal makanan ni. Tapi tengok gambar pun. Wow, kecur air liur.

    ReplyDelete
  5. Saya pon tak pernah tahu tentang makanan ni. Datang dari mana yer? hehe

    ReplyDelete
  6. tak pernah tau jugak pasal ni

    ReplyDelete
  7. pertama kali acik tau ni..walaupun tak pernah makan..tapi acik tau mesti sedap..sebab guna beras pulut ngan santan..

    ReplyDelete
  8. ni sebenarnya makanan orang sabah bagi masyarakat brunei di sini, biasanya dihidangkan masa hari raya or majlis² tertentu yang lain . :)

    ReplyDelete

Pounsikou Tambalut
Terima Kasih Sahabat

Sudi Baca Sudi komen....
Komen jangan malu-malu ya...(^_~)

Cerita Lalu:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...