Wednesday, February 27, 2013

Tonsil Lagi

Hero bongsu saya,Yusuf, kena jangkitan tonsil lagi.  Ini kali kedua dia mengalami jangkitan tonsil selepas bulan lalu.  Kali ini bukan setakat kena jangkitan tonsil. Ruam merah turut muncul di badannya. Pagi tadi, saya bawa dia ke klinik berdekatan tempat abang bersunat dulu.  

Doktor kata kena chek darah untuk ketahui samada kena Chikungunya atau Demam Denggi. "tapi rasanya bukanlah" tambah doktor tu.  Walaupun cuma andaian saja, terkejut juga dengar kata-kata doktor itu..Hati mula risau. Dahi pun mula berkerut sampai kening hampir bertemu..huk..huk.. 

Doktor sarankan agar pergi ke Hospital wanita dan kanak-kanak (HWKK), Likas untuk chek darah.  Nasib baik ada jiran yang baik hati, tolong hantar saya ke HWKK.  Mr.Sawo nun berada di bawah kaki Gunung Kinabalu sedang berkursus. Nur Maryam pun terpaksa saya tinggalkan dengan seorang jiran untuk dijaga.  

ruam merah pada kaki Yusuf

Macam ini rupa bentuk ruam pada badan anak saya.  Tompok-tompok merah. Doktor di HWKK yang chek kata, bukan Chikungunya atau Denggi.  Lega rasa hati. Dahi dan kening bebas kerut semula..:)

Doktor chek mulut dan kata.."anak puan demam kuat sebab tonsilnya bengkak, bukan sebab ruam tu"... Suhu badan anak saya pada waktu itu ialah 38 darjah celcius.  Betullah kata doktor di klinik tadi.  Tapi apapun Kena buat pemeriksaan darah juga.."tunggu dalam 2 jam macam tu"..doktor tu kata.    

"cakitnya.uwaaa.."

Cucuk jarum tangan kanan untuk ambil darah.  Kesian Yusuf, menangis kesakitan. Keputusan darah okey..tiada apa-apa yang membimbangkan. Alhamdullilah...Mr.Sawo pun lega mendengarnya..Pulang rumah pun rasa senang hati walaupun penat lama mendukung Yusuf. 

Pada jiran-jiran saya yang baik hati, Kak Salma dan Coney, terima kasihlah banyak-banyak sebab membantu di waktu saya dalam kesusahan..

p/s; Maaf kawan-kawan belum berkesempatan membalas kunjungan korang semua..

30 comments :

  1. Alhamdulillah sangat anak mama tak apa2..sekarang musim cuaca tak menentu...harap yusuf cepat sembuh =)

    ReplyDelete
  2. sabarla.....
    beri irfan air yang mamarey sendiri baca al-fatihah pun boleh juga.doa banyak2 agar irfan cepat sembuh

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq Yana..Yusuf skrg dah semakin baik..dah mula lompat2..hehe

      Delete
  3. kesiannya yusuf. kena cucuk2. cepat sembuh tau.

    ReplyDelete
    Replies
    1. masa kena cucuk tu mmg menangis kesakitan dia..kesian jg tengok dia

      Delete
  4. bahaya x tonsel ni?huhu ada benjol kecik kat leher kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya kat dalam leher tu bengkakkalau dah kerap bengkak doc ari tu ckp bila besar boleh buang..

      Delete
  5. Replies
    1. tq Nina..dah semakin baik skrg ni..:)

      Delete
  6. alhamdulillah..bukan denggi atau chikungunya...cuma jangkitan tonsil je..jgn lupa makan ubat ya yusuf..semoga cepat sembuh..:-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq NL..terkejut sbnrnya bila doc d klinik tu kata denggi atau chikungunya..tapi alhamdullilah bukan..

      Delete
  7. kesiannya yusuf..
    semoga dia cepat sembuh.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq Herma..dia dah semakin ok skrg ni

      Delete
  8. CIANNYA..SEMOGA CEPAT2 LA SEMBUH YER

    ReplyDelete
  9. semoga yusuf cepat sembuh ye mamarey...kalo suami berjauhan ni dugaan dtg macam2..kuatkan dri ye,,,

    ReplyDelete
  10. Salam,
    Kesiannya...Sabar Mama, sabar Yusuf.
    Insyaaalah..ianya ujian seketika dari Allah. Saya pernah mengalami dan tahu akan azabnya...
    Cubalah makan aiskrim berperisa vanilla.(Vanilla shj tanpa campuran perisa lain) Saya dah cuba...ianya berhasil mempercepatkan penyembuhan.

    ReplyDelete
  11. alamak kecik-kecik dah kena cucuk macam nie...seram ehhh..

    ReplyDelete
  12. anak saya dak abang pon..kerap sangat kene tonsil...bila dah kene biasalah, meragam..taknak makan..susah hati betul..

    ReplyDelete
  13. Orang kata...time kit asusah orang yang terdekat bukan ahli kita tapi jiran2..
    Sebab mereka yang terdekat..keluarga semua datang tapi selepas jiran tolong.

    Awak bernasib baik mempunyai jiran yang baik!!

    ReplyDelete
  14. Alhamdulillh, xde yg serius.... semoga yusuf cepat baik yer...
    Ada orang kata kena makan aiskrim nak bagi tonsil cepat baik...

    ReplyDelete
  15. semoga cepat sembuh ye yusuf..
    orang yang selalu bengkak tonsil ni kena banyak hati2 kan? mudah sangat diorang ni kena jangkitan dan demam lama..

    setuju dgn bin muhammad tu, tu petua yg suami saya amalkan sebelum buang tonsil dulu.. mmg asyik demam aje dulu

    ReplyDelete
  16. Teruk jugak kan ruam tu macam tu sekali, mana la tak risau. get well soon dear.

    ReplyDelete
  17. kesian yosuf...moga cepat sembuh ya sayang

    ReplyDelete
  18. bila anak sakit, hati ibu mana yg x risau kan... moga anak cepat sembuh ye

    ReplyDelete
  19. kesian nya yusuf..semoga cepat sembuh ya...anak kedua kak zu masa kecil pun kerap ken tonsil..tapi bila makin besar hilang terus plk...

    ReplyDelete
  20. kesian dia..tonsil memang sakitkan..

    ReplyDelete

Pounsikou Tambalut
Terima Kasih Sahabat

Sudi Baca Sudi komen....
Komen jangan malu-malu ya...(^_~)

Cerita Lalu:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...