Saturday, January 12, 2013

Jangkitan Tonsil

Anak saya yang berumur 2 tahun 7 bulan semalam demam panas.  Demamnya agak kuat semalam hinggakan kain yang saya gunakan untuk melap badannya ikut menjadi panas.  Suhu badannya turun sekejap selepas diberi ubat demam dan selepas melap seluruh badannya dengan kain basah.  Selepas itu panas semula.

Kesian tengok dia,  sekejap-sekejap menangis.  Tiada ibu akan merasa tidak risau bilamana melihat anak  yang sakit sedang menangis.  

Dalam jangkaan saya kemungkinan dia kena jangkitan tonsil.  Sebelum ini pun ada pengalaman anak kena jangkitan tonsil.  Demam panas tinggi tapi tiada batuk dan selsema pun tiada.  Selera makan berkurang dan anak saya kelihatan tidak bermaya juga lemah sedikit.

Semalaman berjaga menjaga dia beri dia minum air kerap dan lap badannya berulangkali.  Untuk bagi senang lap badannya saya tanggalkan saja semua pakaiannya.  Panasnya berlarutan hingga ke pagi. Rasa risau juga sebab suhu yang terlalu tinggi boleh menyebabkan sawan.  

Awal pagi-pagi lagi tadi bawa dia ke hospital berdekatan untuk dapatkan rawatan.  Sampai hospital, terus masuk ke bahagian kecemasan.  Nurse ambil suhu badan anak saya dan bacaannya ialah 39.4 darjah celcius.  Memang tinggi suhunya.  Nurse bagi ubat demam yang dimasukkan melalui dubur.  Kemudian nurse beri air suam dengan kain untuk bagi lap seluruh badan anak saya.

Kemudian kena cek dalam mulut.  Memang tepat jangkaan saya.  Anak saya kena jangkitan tonsil.  

Setengah jam kemudian, suhu badan anak saya dicek semula.  Suhu turun sedikit saja 38 darjah celcius. Kena teruskan lap badannya.  Suhu dicek selepas setengah jam kemudian.  Alhamdulillah suhu telah turun ke 36.2.  

Pesanan yang diberi sebelum pulang rumah ialah ubat yang mesti bagi makan, selalu lap dengan air jika suhu badan panas, bagi pakai pakaian yang nipis saja dan beri minum cecair banyak.

Apa yang perlu saya lakukan sekarang adalah berusaha memberikan anak saya ubat sebab anak saya ini tidak suka makan ubat.  Belum sempat disuap, anak tutup mulut tidak mahu buka...Satu cabaran untuk seorang ibu...:)

14 comments :

  1. semoga si comel tu cepat sembuh... In Shaa Allah saya doakan...

    memang biler anak2 susah makan ubat nih, jadi satu cabaran kan? x ader pengalaman lagi untuk anak sendiri, tapi masa jaga anak2 buah dulu... macam tu la gayanya...takut makan ubat...puas pujuk...

    ReplyDelete
  2. tinggi nyer suhu, lucky u cepat bw dia check up kan. get well soon sayang.

    ReplyDelete
  3. selamat malam...semoga anak mama rey cepat2 sembuh..ameen.

    ReplyDelete
  4. sma bu...anak saya sekarang juga sedang sakit panas...mohon doanya

    ReplyDelete
  5. kesian anak sis tu.. mesti dia rasa tak selesakan bila sore throat ni.... hurmmm apapun, ena doakan anak sis sihat dan cergas semula.. amin

    ReplyDelete
  6. hi salam kenal =)
    semoga cepat sembuh ya

    ReplyDelete
  7. kesian si kecik.. semoga cepat sihat :)

    ReplyDelete
  8. Kesiannya..tak sampai hati kalo tgk anak sakit kan..saya plak, selalu standby ubat ikut dubur tu dlm peti ais..sbb kalo demam cecah 38.5 je terus sumbat ubat tu..ALhamdulillah akn cepat turun demamnya..cuma kalo pg klinik nk amik antibiotik je la kan..Nanti mama Rey standby ubt tu kat rumah ye..

    ReplyDelete
  9. semoga nak mama rey cepat sembuh

    ReplyDelete
  10. ala..la..moga cepat sembuh ya..
    Pa'e pun br hbs demam.. baik setelah bagi ubat dr hospital.. sama lah tu dgn anak kak.. ndak mau makan ubat.. tapi kak paksa juga.. klu tdk mmg tak turun lah tu panas..

    ReplyDelete
  11. kesian dia ..kalau kita yang dewasa ni pun tak selesa kalau kena jangkitan..inikan pula sikecil..Get well soon Mama Rey's baby!!!

    ReplyDelete
  12. Moga cepat sembuh. Anak saya pun pernah kena. Sampai kena masuk hsptl sbb doc nk bagi antibiotik.

    ReplyDelete

Pounsikou Tambalut
Terima Kasih Sahabat

Sudi Baca Sudi komen....
Komen jangan malu-malu ya...(^_~)

Cerita Lalu:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...