Monday, May 13, 2013

Minyak Kelapa

Terbaca di sini tentang minyak kelapa. Rupanya minyak kelapa ini baik untuk gigi kita.. Boleh membunuh bakteria di gigi dan secara tidak langsung mengurangkan kerosakkan gigi. Menarik..


sumber: sini

Kalau dulu masa kecil-kecil, guna minyak kelapa untuk di rambut..

Masih ingat lagi ibu selalu buat minyak dari kelapa tua. Kelapa tua diparut  lepas itu ambil perahan santannya. Santan yang diperah tadi dimasak dalam kuali besar dengan api yang kecil. Ibu gunakan kayu api memasaknya. Lupa berapa jam ia dimasak tapi seingat saya lama juga proses memasaknya. Dimasak sampailah santan tadi bertukar menjadi minyak. Warnanya jernih. 

Penuh santan satu kuali tapi hasil minyaknya cuma semangkuk sahaja. Kerak santan tepi-tepi kuali kami adik beradik suka sangat makan..sedaaapp..hehe..Ibu kata, "Itu Tahi minyak.."

Minyak kelapa tadi ibu akan masukkan dalam botol. Ditapis supaya tahi minyak tidak ikut serta masuk ke dalam botol. Ibu kata kalau zaman mereka muda-muda dulu, minyak kelapa inilah yang dorang gunakan sebagai minyak rambut. Rambut boleh jadi halus terurus kalau gunakannya. 

Tapi malangnya saya tidak berapa suka menggunakannya sebab bau minyak kelapa yang kuat melekat di rambut..Sekali sekala tu pakai lah juga..Bila pegi sekolah dari jauh boleh hidu bau minyak kelapa yang menyelerakan hehe..

33 comments :

  1. Rietta pown xsuka letak myk drambut...

    ReplyDelete
    Replies
    1. bua tengit dia kaut kan rietta hehe

      Delete
  2. hehe..dlu2 mmg ,cmtu lah kan,skrg tak lg..bau mmg x sdap

    ReplyDelete
    Replies
    1. dari jauh boleh hidu minyak kelapa hehe

      Delete
  3. Myk kelapa org india suka pakai kannn

    ReplyDelete
    Replies
    1. dorang suk lumur satu badan kan Nina

      Delete
  4. wah mmg klasik tu kaedah buat minyak camtu...hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. ibu rajin sangat buat masa dulu2..ikut cara nenek buat

      Delete
  5. kwn2 ena yang amalkan pakai minyak kelapa ni masa kecil2, memang sihat dan lebat rambut dorang... ena tak tahan sebab bau dia tapi teringin nak memiliki rambut yg lebat2

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu..rambut jadi lebat wlpn jarang2 guna minyak kelapa ni masa kecik2 dulu

      Delete
  6. Pernah sorang makcik tu ajar saya....... setiap hari lumurkan minyak kelapa di seluruh badan untuk kulit cantik..... tapiiiiii

    masalahnya tak tahan ngan bau dia.. tengit.. pernah cuba pakai.. habis melekat bau dekat tilam bantal semua..

    ReplyDelete
  7. Tahi minyak memang best kalau di masak bersama budu,...

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh ya ka..baru tau juga..

      err MOBYDICK..sy try masuk blog awak tapi tak dpt masuk la..

      Delete
  8. dulu saya suka pakai.. sampai muka pun berminyak.hahha.. tapi baik untuk gigi ni satu info yang baru saya tau. wah. terbaik :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ahaha..jadi org minyak ke Boni..

      sy pun baru tau juga minyak kelapa ni baik utk gigi..

      Delete
  9. camne nak bubuh kat gigi tu? huhu...suami saya masa saya mengandung hari tu masak minyak tanak jugak. untuk minum sebelum bersalin. kalau minyak tanak tu wangi je bau dia tp memang rasanya tak larat nak letak kat rambut.huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. ntah la pula amirah..sy pun tertanya jg camner nak bubuh kat gigi..kumur kot..
      dulu pernah jg nak minum sblm bersalin tp blm minum baby dah kuar hehe..

      Delete
  10. Dulu2 pun mak buat sendiri minyak kelapa ni (sama mcm kaedah ni)...Memang kebun kelapa pun di kampung. Masak guna minyak kelapa ni pun lain rasanya...sedap semacam :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. org dulu rajin kan buat sendiri..

      tak pernah pla guna utk memasak..guna kat rambut je

      Delete
  11. hari tu time pantang minyak kelapa ni sangat diperlukan ..esp kalo nk membuang..huhuhu..tapi pakai yang dara lagi..hihihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya org kata dar tu bagus..hari tu nak mentry tp tak sempat baby kuar awal..

      Delete
  12. selalu dengar minyak kelapa baik utk rambut, gigi pun bole ea..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy pun baru terbaca info ni Teena..menarik kan

      Delete
  13. samalah kita . mak saya pun buat juga . dah kebun pun kelapa kan . minyak tu klu nak wangi campurkan bunga tanjung . tahi minyak tuh campur kat kueh kole kacang lah ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh ya ka..baru tau ttg bunga tanjung ni tq..:)

      tahi minyak tu dulu selalu makan gitu je..menarik pula campur kat kuih kole kacang

      Delete
  14. seronok baca kenangan mama :)
    saya pun belum pernah tengok orang buat mintak kelapa... bahkan minyak kelapa pun saya tak tahu macam mana rupa atau baunya... teruk, kan?

    ReplyDelete
  15. Masa kecil dulu sllu juga pakai minyak kelapa ni..mmg mama akan letak, dia kata supaya rambut lebat & hitam..hehe...
    Tahi minyak tu pun suka makan..sedap bah! haha:)

    ReplyDelete
  16. betul tu..minyak kelapa kalau pakai kt rambut rasa sejuk je

    ReplyDelete
  17. rindu nak makan tahi minyak makan dengan kole kacang, hehe.. memang byk kegunaan kelapa ni kan..

    ReplyDelete
  18. kalau masak smpai terhangit minyak dia still boleh pakai tak?

    ReplyDelete
  19. ohh x pnh ytahu tahi minyak .. huhuhu rugi jadi org zaman skrg ni. tak adventures

    ReplyDelete

Pounsikou Tambalut
Terima Kasih Sahabat

Sudi Baca Sudi komen....
Komen jangan malu-malu ya...(^_~)

Cerita Lalu:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...