Thursday, August 29, 2013

Petua Cili Segar Lama


"Kalau mau lada (cili) segar lama..kasi taruh dalam peti sujuk (sejuk)...dalam freezer sana..tahan lama punya..macam baru putik(petik)"

Petua cili segar lama yang diberi oleh seorang akak cina. Tinggal berjiran dengan saya. Akak ni selalu beri saya cili yang ditanam di belakang rumahnya. Kalau di Sabah panggil cili ini lada. 

cili
Lada @ Cili Merah
Cili ini petang tadi akak tu beri. Cili hari tu yang dia beri masih belum habis lagi. Masih tersimpan dalam frezzer. Memang betul lah kata akak tu. Cili hari tu masih nampak segar walaupun tersimpan lama. Macam baru putik..:)

21 comments :

  1. yeke..okey..nnti mun cuba petua ni..

    ReplyDelete
  2. Yalah mama..kita pun selalu simpan dalam freezer..fresh aje chilly tu even dah seminggu..

    ReplyDelete
  3. ooooooo agaknya...
    baru tau petua ni...
    thx for sharing....

    ReplyDelete
  4. baru putik yerk... boleh yerk takker dia beku semacam...

    ReplyDelete
  5. boleh cuba amalkan petua mamrey ni.. selalu kering kecut sebelum habis makan.. nak beli sedikit sangat mana boleh

    ReplyDelete
  6. Petua Mama yg paling mudah...ya, sudah tentulah, simpanlah apa saja dlm freez, pasti segar sntiasa :)

    ReplyDelete
  7. oo... kirenye simpan dekat tempat beku la? tak beku ke cili tu?

    ReplyDelete
  8. selama ni kak guna petua tanggalkan batang hijau dia. tang masuk freezer tak tau. nanti kak buat comparison ya..heee

    ReplyDelete
  9. klu simpan dlm plastik , cepat jer busuknya wpun simpan dlm freezer ...

    ReplyDelete
  10. kat kelantan pun panggil lada. ;)

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum MamaRey

    Selamat menyambut Hari Kemerdekaan ke 56

    kat Perak pun panggil lada juga

    ReplyDelete
  12. ohhh...patutlahh sy punya cili cepat berkedut...haiyaaa

    ReplyDelete
  13. Petua yg bagus ni...tq share tau.penuh la freezer pas ni

    ReplyDelete
  14. petue bergune nih. tengkiu tengkiu :)

    ReplyDelete
  15. thanks for the share...bleh lah rietta cuba...

    ReplyDelete
  16. MR tempat sejuk beku tu ke? Boleh gak cuba nanti

    ReplyDelete
  17. tq sudi share petua ni mamarey..
    :)

    ReplyDelete
  18. kak. kalau ke sabah boleh intan jumpa akak kan..hehe.
    wah peta bagus ni..intan nak buat lah..da la selalu beli cili

    ReplyDelete

Pounsikou Tambalut
Terima Kasih Sahabat

Sudi Baca Sudi komen....
Komen jangan malu-malu ya...(^_~)

Cerita Lalu:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...