Saturday, October 5, 2013

Sakit Apendiks


Petang tadi, saya ke rumah kakak. Datang melawatnya yang baru dibedah kerana sakit apendiks. Saya tidak tahu pun kakak kena bedah. Ibu dari kampung yang bagitahu saya tentang kakak dibedah. Itu pun sudah keluar dari hospital baru kakak bagitahu. Kakak saya seorang ni memang macam itu. Kalau boleh tidak mahu bagitahu dengan kami. Tidak mahu menyusahkan dan merisaukan kami.

Kesian juga tengok kakak tadi. Nampak pucat. Kata kakak tekanan darahnya rendah. Kakak sebenarnya tidak menyangka dia kena sakit apendiks ni. Mula-mula kakak cuma rasa sakit perut. Ingatkan sakit perut biasa saja. Tapi bila kakak rasa sakit tu kian menjadi, kakak ke klinik jumpa doktor. Keesokannya kakak datang jumpa lagi sebab masih sakit dan muntah-muntah. Doktor chek dan dapat kesan kakak sakit appendiks. 

Kakak bercerita tadi, memang tersangat lah sakit bila sakit apendiks ni. Mula-mula sakit di perut kemudian melarat bahagian bawah perut, sebelah kanan. Sakit tu datang sekejap-kejap. Bila datang sakit tu tersangat sakit macam orang mahu beranak. Bangun pun tidak mampu apatah lagi mahu berjalan. Bertambah kesakitannya bila batuk atau bersin. Lutut pun berlipat naik atas sebab menahan kesakitannya, kata kakak. Kesian kakak..Dapat bayangkan kesakitan kakak tu.

Tapi alhamdulillah kesakitan yang kakak tanggung akhirnya berakhir selepas dibedah. Walaupun berpindah hospital sebanyak dua kali. Jahitan pada pembedahan pun sudah dibuka. Kakak pegi Klinik 1 Malaysia buka jahitannya. Kata kakak lagi cepat. Tidak perlu menunggu sebab orang tidak ramai.

Saya kongsi sedikti info tentang apendiks:

Apakah bahaya apendiks? 


  • Penyebaran jangkitan darah boleh membawa kepada kejutan septik dan mengancam keselamatan. Oleh itu, apendiks akut diuruskan sebagai satu kes kecemasan. Dalam apendiks berlubang, nanah dan najis boleh mempengaruhi dan mencederakan bahagian lain usus dan organ di dalam abdomen. 


  • Boleh baca di sini untuk info lanjut.

    41 comments :

    1. Saya pun ada kawan yg pernah buat pembedahan apendiks.. kesian tengok dia sakit sebelum tahu dia kena sakit tu disebabkan appendiks...

      Semoga kakak cepat sembuh ye..

      ReplyDelete
      Replies
      1. tq Aisy...kakak ckp pn mmg sakit Aisy..bgn pn susah

        Delete
    2. Apendik jika di kesan awal, hanya pembedahan kecil dapat menyembuhkannya tetapi jika sampai ketahap bernanah, pecah dan berlubang...ianya menjadi amat merbahaya dan boleh mengancam nyawa.
      Insyaallah.. Semoga segalanya akan pulih sediakala...

      ReplyDelete
      Replies
      1. berbahaya jg kalo sampai thp bernanah..pecah ..berlubang kan BM..

        Delete
    3. pernah dengar penyakit ni..ish! dengar pun dah seriyau..

      ReplyDelete
    4. Semoga kakak Mama Rey segera sembuh. Apa kabar Mama Rey ?

      ReplyDelete
    5. Moga kakak tuan blog cepat sembuh...

      ReplyDelete
    6. Semoga kakak MR cepat2 baik...

      ReplyDelete
    7. syukur skrg kakak mamarey dah tak sakit lagi..tak bole bayangkan betapa kesakitan yg ditanggung sampai lutut berlipat naik ke atas...sakit apendiks mmg begitu.

      ReplyDelete
      Replies
      1. sy dengar kakak bercerita hr tu pn mcm terasa kesakitannya..kesian kakak

        Delete
    8. Kawan saya pun baru lepas menjalani pembedahan akibat apendiks. Dia cakap sakit selepas bedah lebih teruk daripada sebelum nya. Tapi sekarang dah sihat. Semoga kakak tu cepat sembuh juga :)

      ReplyDelete
      Replies
      1. terima kasih Teena..ya masa bru bedah tu mmg sakit kata kakak..tp skrg alhamdulillah kakak dah bole jln..cuma jln tu masih slow2 lg

        Delete
    9. apendiks itu kaya parno atau takut dengan hal hal tertentu atau sakit jantung mamah?

      ReplyDelete
    10. semoga cepat sembuh dan sabar ... sesiapa saja blh dpt penyakit klu allah nak beri ...

      ReplyDelete
    11. Skit apendiks nih memf bhya kalo x operate

      ReplyDelete
      Replies
      1. yup MIMI..mmg berbahaya kalao x operate...

        Delete
    12. Semoga cepat sembuh..kita pernah kena gastric masa sekolah..itupun dah sakit rasanya..

      ReplyDelete
    13. semoge kakak mamarey cepat sembuh..

      ReplyDelete
    14. kak zu tak pernak kena tapi kalau kakak kata macam sakit nak beranak memang sakit sangatlah tu..

      semoga kakak mamarey cepat sembuh yer

      ReplyDelete
    15. Semoga cepat sembuh yah,dan bisa kembali beraktifitas seperti biasanya.

      ReplyDelete
    16. get well soon mama.. tak pernah lg kena appendiks

      ReplyDelete
    17. pernah dengar cerita kalau appendiks lewat dirawat..bahaya..

      ReplyDelete
    18. alhamdulillah kakak dah beransur sembuh . Bahay juga kan sakit apendiks ni

      ReplyDelete
    19. Semoga kakak Mama Rey cepat sembuh ya.. kena kurangkan makan lada ni...

      ReplyDelete
    20. Semoga kakak mama cepat sembuh..

      Salam kenal..sya folo blog mama rey..jika sdi,snggah ke blog sya :)

      ReplyDelete
    21. Takut pulak sbb sy pun ada rasa sakit sakit kat perut belah kanan

      ReplyDelete
      Replies
      1. baik Ibu Lala pegi chek utk pastikannya...

        Delete
    22. Slm MR..sy nk kgsi sikit pglman sy kene apendik ni..10.12.2013 sy dmasukkn ke wad ER hsptl kajang sb mgalami skit yg teruk kt bhgian perut kanan..dan muntah2(mcm makhluk asing sembur api yg lawan ultraman taro..hehege.iklan)sy d sahkn mgalami apendik dan terus dbuat pmbedahan segera....rupenye APENDIK SY DAH PECAH...dan kuman telah merebak ke paru2..doktor ambik masa 4 jam 30minit(makluman..klu apendik biasa..pmbedahan cuma ambik masa 1jam lbih jee) untk buat pbdahan sbb nk cuci kuman yg tlah merebak...syukur alhmdulillah..walaupan dktor beri 50-50 pluang untuk sy(paham2 jeka..sb kuman dh mrebak)tp berkat keyakinan sy..usaha para doktor n xlupe jgak doa pd yg Al HAQ..ALLAH SWT...sy slmat mjalani pmbedahan walaupun tpaksa d kuarantin selama 5HARI(dfahamkn..dktor tkut saki baki kuman akn merebak balik)..apepun..nasihat sy..jgn ambil mudah..kerana Apendik boleh membawa MAUT...hargai nyawa....sakit pmbedahan apendik lebih sakit dri sakit pembedahan bersalin....serik....serik sbb abaikan kesihatan..hehehe

      ReplyDelete
      Replies
      1. wasalam SN..terima kasih kerana berkongsi pengalaman...Alhamdulillah SN selamat menjalani pembedahan itu..harap SN sihat2 sekarang ini..

        betul tu SN...hargai nyawa dan jgn ambil mudah tentang apendiks ni..terima kasih sekali lagi SN..

        Delete
      2. Hehe...syukur sbb Allah swt msih beri pluang untuk lihat besar..agungnya ciptaan yg Allah swt bri...hargai nyawa.

        Delete
    23. Betul tu SN..hargai nyawa kita..jaga kesihatan..
      Oh ya sy ada share pengalamn SN d sini..terima kasih kerana berkongsi pnglmn d blog saya ya..
      SN bole tengok sini ~http://mamarey.blogspot.com/2014/01/sakit-apendiksjangan-dipandang-mudah.html?m=1#comments

      ReplyDelete
    24. salam..
      Saya ada seorang kwn.. dia ada apendiks.. masalah nye sekarg dia x nak buat pembdhan.. puas family dia pujuk.. tpi dia x nak.. cm mana cara yg bolh supaya dia nak ke hospitl...

      ReplyDelete
    25. wasalam..tq sudi singgah d blog ini..
      try pujuk balik..mkin boleh bacakn pnglmn yg d share d sini dgn kawan kita tu..boleh share citer/ pngalmn selipar nenek..

      ReplyDelete
    26. Sy baru saja memjalani pembedahan apendik semalam. Takde langsung tanda muntah mual loya n demam. Lepas mkn tghari tiba2 perut kembung mcm org ngndung 3bln. Slepas 4jam... cramped tulang blkg. P hosp check rupanya apendik. Sakit teramat sgt slps pembedahan. 5jam bertarung nyawa. Bahu kiri kanan sengal sakit. Kata doc masa operate tu sejumlah gas akn dilepaskan dlm perut. Tidur tegak pn sakit. Xblh makan ape2 selepas bedah utk elak muntah. 36jam cuma drip air je.

      ReplyDelete
    27. Lagi 1 jgn biarkan kalo perut slu kembung.tu sume simtom apendik. Kos bedah kat hosp columbia 13k.. klu ade insuran xpe la. Klu xde?? Stanby la duit ye. Bkn hosp kerajaan x bagus...tapi faham2 je la kan. Tandas kongsi.. pesakit apendik ni klu dh nk kencing mmg amik masa lama utk bangun. Ksian org lain yg menunggu nanti. Pasni klu mkn kne kunyah betul2 bagI lumat baru telan n minum air bnyk. Sisa makanan n najis klu blok tu la jd apendik.

      ReplyDelete
    28. Anak sy pun mengalami skt perut on and off. Bila cek dr suspek appendiks tp x confirm. Sy x tau nak bw dia for operation atau tidak sbb dh x confirm. Urine test dgn blood test show ada sikit infection. Tgh buntu ni pk apa nak buat.

      ReplyDelete
    29. sy mjalani pembedahan appendix 26jun2015.. 4hari xmakan nasi.. 2 3 kali g hosp , tp ke 4 kali.. masuk wad.. mula doktor cek rahim , takut rahim yg ada nanah.. tp scan , ok jer rahim.. lpas doktor bg ubt gastrik , dya tanya msh sakit ke x , sy jwb teramat sakit.. bru dya mengesahkan sy dpt appendix.. inflammed dah kata doktor bila sy bangun.. mujur lum pecah.. amat mengerikan sy pengalaman masuk dewan bedah dgn airmata yg blinangan.. tp skg , ok dh.. cuma kesan bedah ase keras n sakit.. maybe sbb aktif sgt bjalan..

      ReplyDelete
    30. Ank sya jga bru lps operation... mmg sakit lihat dia nk bgn pn rasa ssh sgt... apa yg merisaukn apabila doc bgtau appendiksnya pecah kt dlm... smga Allah prmudahkn kesembuhan ank sya...amin

      ReplyDelete

    Pounsikou Tambalut
    Terima Kasih Sahabat

    Sudi Baca Sudi komen....
    Komen jangan malu-malu ya...(^_~)

    Cerita Lalu:

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...