Tuesday, October 8, 2013

Kucing Siam

Sempat juga mengsnap kucing ini sewaktu datang melawat kakak yang baru dibedah kerana sakit apendiks sabtu lalu hehe... Kakak memang suka bela kucing. Dan kucing ini antara kucing belaan kakak. Lupa pula tanya apa nama kucing kakak ni.

kucing siam
Kucing Siam.
Ni kalau Hero bongsu nampak 
kompem tak bagi lepas.


Kucing ini kakak dapat dari jiran saya. Kucing Siam betina. Kalau menurut sumber dari sini, kucing siam berasal dari Thailand yang dahulunya dikenali sebagai Siam. Kucing Siam menjadi salah satu baka yang popular di Eropah juga di Amerika Utara dalam abad ke-20. 

Jiran bagi free saja kucing ni. Katanya, penat membela kucing banyak-banyak. Mula-mula kakak tidak mahu sebab jantinanya tu. Tapi abang ipar yang suruh angkat lepas tengok mata kucing ni biru cantik. Saya pun suka tengok mata dia ni. Mempersonakan kan hehe..Kecil lagi kucing siam ni sewaktu diberi oleh jiran tu. Sekarang sudah besar dan sudah menjadi ibu pun dia..:)

Bulu dia cantik bersih, halus dan lembut. Rajin dimandikan oleh tuannya lah tu. Masa kecil dulu bulu kucing ni semuanya berwarna putih. Sekarang, nampak warna hitam bahagian telinga, muka, kaki dan ekornya. Pandai berubah kaler rupanya kucing siam ni...

kucing siam
ya..engkau memang menawan..

Menurut kakak, kucing siam ni bijak..pandai mendengar kata dan mudah diajar. Kalau nampak dia macam mencari-cari tempat membuang air besar, cepat-cepat kakak arahkan dia membuang di luar. Dan kucing ni patuh apa yang kakak arahkan. 

Salah satu hobinya ialah suka duduk melepak dekat tingkap sambil memerhati luar rumah. Kakak pun tidak tahu kenapa dia suka duduk situ. Kadang-kadang duduk berjam-jam dekat tingkap. Entah apalah yang diintai, kakak pun kurang pasti. Menikmati alam sekitar agaknya...hehe

25 comments :

  1. Naim dan nazif kemain suka kucing.. kalau dia nampak kucing siam ni agaknya dia mesti geram nak pegang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama dgn dua anak kecil sy Aisy..geram kalo tengok kucing..hari tu si bongsu ada ikut skali..habis ekornya ditarik2 hehe

      Delete
  2. Kat rumah ni cuma ada kucing Malaysia aje...hehe.
    Ada 3, Ibu dan 2 anaknya yg masih kecil. Mama xbela kucing jugak ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. X ada bela BM..ni kira nak bela la ni..

      Delete
  3. kucing nya cantik ya mamah?mau saya bagi satu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mau ka Rizal..tp sy enggak ada kucing ini..hehe..erm..mmg cantik Rizal:)

      Delete
  4. Assalamualaikum Mama

    saya tak suka bela kucing

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walaikumsalam atuk..:)
      Owh ya ka atuk..tak Bole bela kucing la nmpkny atuk..hehe

      Delete
  5. Hoho...kalau dapat kat anak saya habis la kucing ni.. Kalau balik kampung kan, nenek saya cukup risau.. sebab dia bela kucing! banyak pulak tu.. dia risau sgt anak2 saya ni terkam ganas2 kucing2 tu smua.. ekeke...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe...sama la dgn ank sy YUS..balik kg kucing2 kat kg mesti dterkam oleh ank2..hehe

      Delete
  6. Mahal bah kan kucing siam ni Mama Rey... Pa'e suka jgk kucing, tapi babah alergik bulu nya...huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya bah aTie..kalo nda silap mau beratus jg seekor..

      Delete
  7. Comel la kucing siam ni. Br tau bulu kucing berubah bila dewasa. Mesti ank2 dia pn comel.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy pn baru tau jg ni Ira..dl ms Kecik..bulu kucing ni putih semua..

      Delete
  8. Tengok dari gambar saja sudah nampak cantik..apalagi depan mata. Saya bela kucing kampung je. Senang nak bergerak kat mana2.. Memang respek kat orang yang boleh bela kucing yang dimandikan, disikat bulunya..

    ReplyDelete
  9. hehehe masalahnyer KA takut kucing2 ni ! acaner

    ReplyDelete
  10. comel.. warne bulu pon cantik.. bukan warne mate je..

    ReplyDelete
  11. wah, suka tengok je lah.. pegang apatah lagi nak membelai memang tak lah..hihi. takut

    ReplyDelete
  12. Pengakuan ikhlas.. saya takut kucing.. hehehehe

    ReplyDelete
  13. wah cantiknya...biru mata dia..kita memang suka kucing..cuma tak boleh pelihara aje coz susah nak jaga..

    ReplyDelete
  14. saya suke tengok kucing yang comey comey. tapi saya takut nak pegang kucing. huuu

    ReplyDelete
  15. bila baca entri ni teringat pula kt kucing nina yg hilang tu.. kucing siam juga dgn mata biru tp dia suka makan twisties dr ikan

    ReplyDelete

Pounsikou Tambalut
Terima Kasih Sahabat

Sudi Baca Sudi komen....
Komen jangan malu-malu ya...(^_~)

Cerita Lalu:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...