Monday, July 29, 2013

Jiran Lama

Sedang sibuk cuci mencuci pinggan mangkuk dan sambil-sambil juga jeling-jeling si kuih dalam oven, terdengar bunyi ketukkan yang hampir-hampir tidak kedengaran..

knock..knock....knock..knock....

Halusnya ketukkan..Siapakah itu..?..
Hero buka pintu..Tersenyum seorang budak kecil sedang berdiri depan pintu sambil memberi sesuatu dari tangannya..

"Nah! Kuih Makmur..Mama buat"

"eh!..Apic lah..Lama nda jumpa..Masuklah..Mama mana?"

"Ndalah anty..(senyum lebar)..saya kijap ja ni"..Mama ada dalam kereta.."

Apic..anak jiran sebelah rumah saya dulu. Jiran lama saya..Rindu pula dengan si Apic ni. Masa tinggal berjiran dengan kami dulu, Apic dan kakaknya selalu datang ke rumah bermain dengan anak-anak saya. Riuh rendah rumah oleh mereka. Berkawan..bermain..bergaduh..lepas tu berbaik semula...hehe...

Dorang berpindah rumah sudah hampir 3 tahun..Datang ke rumah semata-mata beri Kuih Makmur untuk kami. Masih ingat lagi rupanya jiran lama dengan kami disini...Ingat juga Mama Apic yang saya ni suka sangat makan Kuih Makmur...:) Terima kasih Jiran Lama..:)

20 comments :

  1. Alhamdulillah, murah rezki mamarey... Bagusnya jiran lama ni... Ingat agi walaupun dah tak selalu jumpa...mmg rakan baik dulu ea?

    ReplyDelete
    Replies
    1. jiran baik Aisy..dulu masa bejiran..anak jiran selalu bagi kuih makmur tiap kali raya..:)

      Delete
  2. Saya pun masih mengirimkan kuih raya pada jiran-jiran lama...Seronok bila sesekali bertemu. Ikatan walaupun setahun sekali aje, tapi amat besar maknanya

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup betul tu BM..walaupun hanya kuih yang dibei tapi besar maknanay..:)

      Delete
  3. wah,..rezeki dapt kuih makmur..sedap tu Mama Rey...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya bah aTie..kesukaan betul nih hehe

      Delete
  4. Replies
    1. salam kenal jg maixara..:)
      tq sudi datang sini dan komen..:)

      Delete
  5. Alhamdulillah... jiran lama masih igt lg. hubungan tak terputus kalau begitu.

    ayah pun suka kuih makmur :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. walaupun dah berpindah rumah tapi dorang masih ingatkan kami sini

      Delete
  6. salam ramadhan # 21 mamarey
    baiknye jiran mama tu..masih igt lg pada kawan lme..

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam ramadhan 21 jg M3H..:)
      memang baik jiran tu..;)

      Delete
  7. rezeki ramadhan . sampai raya ker tak kuih tuh ... heheheee

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah hampir separuh dmakan...hehehe

      Delete
  8. seronok dapat jiran lama yng baik mcm ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. lama tak jumpa dorang ni KA..tapi dorang masih ingat lg dgn kami ..:)

      Delete
  9. Kalau jiran yg baik tu..
    Rasa mcm adk beradik kan?
    wp jauh tetap dtg ziarah.. :)

    ReplyDelete
  10. Alhamdulillah, rezeki.. masih ada yang mengingati kan .. (^_~)

    ReplyDelete
  11. Alhamdulillah rezeki mama...kita pun suka kuih makmur... sedap..

    ReplyDelete
  12. Alhamdulillah...beruntung dapat jiran mcm tuh kan..

    ReplyDelete

Pounsikou Tambalut
Terima Kasih Sahabat

Sudi Baca Sudi komen....
Komen jangan malu-malu ya...(^_~)

Cerita Lalu:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...