Monday, July 8, 2013

Bila Kasut Tiada Cuci

Semalam..Hero keempat saya, Dnil memanggil dari ruang tamu..

"Mummyyy..kasut saya belum cuci..lupa cuci..satu tu lagi masih basah..Tapi saya sudah kasi kapur..putih sudah..esok bole pakai pi skolah.."

Haiiyaa..Lupa cuci lagi ka..Minggu lalu kasut yang satu lagi beberapa hari duduk berendam dalam baldi. Sampai sekarang masih bersidai di luar.Belum kering lagi..Anak-anak sebenarnya mula belajar cuci kasut sendiri masa umur sekolah tadika. Setiap minggu dorang sendiri yang akan uruskan kasut sendiri..Mummynya cuma tukang cek bersih atau tidak hasilnya..


Kasut tiada cuci..

Bila saya tengok kasut yang dikapur oleh anak saya, tergelak saya dibuatnya. Dia kapurkan kasutnya yang kaler cekelat itu di bahagian tepi-tepi sahaja. Kalau cikgu tengok pakai kasut macam ini, kompem lah kena marah..Alahai anak.."Mari sini kasut tu..Mummy tolong kapurkan.."

kapur jak lah..

Bila di waktu kecemasan macam ini, terpaksa kapurkan sajalah kasut yang tidak bercuci itu. Nasib baik Si Kapur Bri-White ni ada.Tekan, picit lepas tu sapu seluruh badan kasut..Selesai satu masalah..Dan pagi tadi Dnil ke sekolah dengan memakai kasut yang dikapur semalam..:)

23 comments :

  1. Haha.. Macam2 ye...mujur ada kapur kasut yg bagus

    ReplyDelete
    Replies
    1. nasib baik ada penyelamat Aisy hehe

      Delete
  2. Biasalah tu mama, saya kecik2 dulu pun macam tu...Kasut jadi keras semacam aje...hehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau kena lumpur lg kasut tu bertambah keras BM hehe

      Delete
  3. teringat masa sekolah mama..kalau hari hujan selalu ada masalah..mesti kena marah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la Raud..kasut tak kering kalo trn..anak sy sorang ada dua pasang..kalo lupa cuci jd la mcm kes atas tu hehe

      Delete
  4. Zaman saya dulu,dok tepuk kasut tak cuci dengan pemadam papan hitam, heee

    2 Abdul saya pakai kasut hitam...
    Punyalah liat nak cuci sebab tak kotor kononnya.
    Eloklah tu...karang gatal kaki baru tau...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kasut hitam tak nampak sgt kotornya kan..anak sy dl masa tadika pn mcm tu jg liat cuci kasut sbb pakai kasut hitam

      Delete
  5. hehe~ teringat zaman sekolah2 dulu, selalu jugak guna kapur bila malas nak berus kasut..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. cara paling cepat dan mudah hehe..

      Delete
  6. Mujur ada kapur kasut penyelamat keadaan...
    Selamat berpuasa :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. selamat si anak hehe..slmt berpuasa jg nur..:)

      Delete
  7. hehehe...kreative.....rietta dulu suka kapur kasut lepas cuci...sebab nanti kotoran cuma ada di kapur...senang maw cuci...

    ReplyDelete
  8. hihihi..terus putih jadinyaa..tp bagusla..dah ajar cuci kasut dr tadika lg..biar mereka berdikari kan..

    ReplyDelete
  9. teringat zaman sekolah dulu.. cuci & kapur kasut adalah perkara yg paling malas sekali nak buat.
    hehehe...
    tapi kalau pakai kasut tak kapur & x cuci, malu pulak..
    betul tu mama rey, anak2 perlu diajar buat semua tu dari kecil, baru mereka ada rasa tanggungjawab terhadap harta sendiri.

    *Selamat berpuasa mama rey..*

    ReplyDelete
  10. Hihi baguslah depa dah pandai berdikari sejak kecik.boleh ringankan tugas ibu hihi.anak2 sy pakai kasut hitam...jd x perlu kapu2 kasut.basuh je smgu skali hihi.selamat berpuasa!

    ReplyDelete
  11. hehehe...dulu pon pernah buat mcm ni jgak..heeee

    ReplyDelete
  12. hehehe kerenah anak2 mmg macam2 kan !

    ReplyDelete
  13. selamat ada kapur.. lucu juga melayan kerenah anakkan..

    ReplyDelete
  14. teringat masa skolah.. kalau hujan memang malas basuk kasut. sapu kapur banyak2. hehe

    ReplyDelete
  15. tahniah mama sbb bisa menangani masalah ini dgn bijak!

    ReplyDelete
  16. haha..kdg2 m3h rasa ptt tukar lah kasut bdk2 sekolah ni ke kaler hitam..x nmpak sgt kotor..ini putih.1 hari pakai dah kotor..itu belum bab baju sekolah lg..kalo dah tekena kotoran mmg susah nk ilang..

    ReplyDelete

Pounsikou Tambalut
Terima Kasih Sahabat

Sudi Baca Sudi komen....
Komen jangan malu-malu ya...(^_~)

Cerita Lalu:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...