Tuesday, March 12, 2013

Tersalah Gunting Rambut

Semalam Hero sulung saya meminta guntingkan rambut dia.  Katanya esok selasa ada perhimpunan, rambut kena chek.  Sekolah dia tegas pasal rambut.  Dengan bakat yang tidak bertauliah saya pun mengguntinglah rambutnya yang memang kelihatan tidak panjang  pun. Sudah separuh rambut anak saya digunting..Mr.Sawo yang nun di sana duduk bersantai-santai tengok tv lepas balik kerja menegur..

Mr.Sawo : Aikk Adi.. (nama panggilan )  Adi pun mau gunting kasi botak ka macam abah..

Hero sulung saya terus pegang kepala..

Adi : Stop..stop..bukan macam ni lah. Mummy tersalah gunting sudah..nda mau pendek sangat bah..
MaMaRey :  (terus berhenti..)  alamak tersalah gunting ka..aiyaa sudah pendek ni.. macam mana mau kasi lekat balik..
Adi : Ala..kan sudah cakap tadi kasi pendak jak..bukan botak..
MaMaRey : Mummy sudah potong hampir separuh ni..
Adi : (Diam sambil pegang kepala..muka pun monyok)
MaMaRey: Nda apa lah..tiga, empat hari nanti panjang lah tu okey..lagi pun bukannya botak licin..nampak okey juga tu..(memujuk)

Hero sulung saya cuma diam.  Tengok pada wajahnya memang rasa tidak puasa hati dengan pesen rambut barunya.  Kesian pula dia..Tulah main ikut suka hati gunting jak..Tidak tanya betul-betul.  Kan sudah tersalah gunting.  Terlajak potong pendek mana boleh bagi panjang balik.  

Pagi tadi pun nampak dia diam saja.  Sebelum pergi sekolah dia tanya lagi..

Adi : Mummy tunggu tiga..empat hari ka baru rambut ni mau tumbuh panjang?..
MaMaRey : Sekarang pun dia sedang tumbuh memanjang lah tu..Nanti esok lusa panjang lah tu ya..

Hero saya diam saja.  Pergi sekolah..cium tangan dan jalan dengan wajah yang tidak berseri-seri.  Rasa bersalah pula..:(  Sorry nak ya.

sumber:google
Macam inilah rupa bentuk gunting rambut yang telah saya guna untuk menggunting rambut Hero saya semalam.  

116 comments :

  1. Baru jumpa blog MaMaRey..
    Pandai juga potong rambut ye :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. selamat datang Ira...thanks datang sini..:)

      err sebenarnya tak lah pandai sgt..gunting biasa2 saja..tukang gunting tak bertuliah hehe

      Delete
  2. ala kesian dia yek.. takperler rambut boleh panjang sayang...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..cian dia..jadi serbah salah pula..

      Delete
  3. betul tu..kerap mandi cepatlah rambut tu pnjang balik..

    apsal adi tk suruh ayah jer yang guntingkan rambut tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh ya ke kak zu..baru tau ni..

      ayahnya lagi tak pandai gunting kak zu..

      Delete
  4. mama tergunting btak ke?..hehe
    nens kalo gunting rambut ammar selalu sompek..mesti ade kesan botak skit..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. kira begirulah ceritanya huk..huk..

      hehe..sama la tu nens..mesti ada sompak(sompek)hehe

      Delete
  5. Mamaray org sabah ye??? hehehe habis dah hilang hnsem anak teruna akk tu.. auuuucchhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup AINAA..
      kehensemannya hilang krn rambut salah gunting hehe

      Delete
  6. hehe..sian dia..ndak pa nanti lama² panjang jugak tu balik.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. risau dia rambut tak nak panjang lagi..

      Delete
  7. pandai mama gunting rambut sendiri..klu orang lain mesti ke kadai klu nak gunting kan..tak pe adik adi rambut cepat panjang..nanti sekejap je panjangnya..:-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau dah kecemasan jadi pandai terus wlpn tak pandai sebenarnya hehe

      Delete
  8. hehehe.. pandai juga poton rambut sendiri ye

    ReplyDelete
  9. he3..mane gambo hero tu..nak tgk gak..mama nya potong rambut

    ReplyDelete
    Replies
    1. nanti sy bg tengok ya..tapi dah panjang sikit skrg..gambar yg baru dipotong tak ada ambil

      Delete
  10. Hahaha Mama Rey tak tukar mata dia ek. Takper la..kejap jer nnt panjang balik. Tapi kesian jugak la kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hampir begitulah kiranya Nas hehe..
      tu la Nas kesian jg..tp skrg dah panjang sikit dah

      Delete
  11. alalalaa kesiannya..xpa2, nti cepat tumbuh tu rmbut :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hero sy tu tak sabar rmabut dia tumbuh balik SK hehe

      Delete
  12. budak2 ni kadang2 kalau kita tersalah sikit mmg cpt sgt terasa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. takut hilang macho sebenarnya hehe

      Delete
  13. memang tak cun lah kalau salah gunting...

    teringat dulu masa kecik memang mak yang gunting...
    selalu je memberontak sebab mak gunting rambut macam askar...
    gi sekoloh mesti kena kutuk

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe..dpt bayangkan rambut eita tu

      Delete
  14. Salam Mamarey,
    Apa sudah jadi ni bah! Sudah terpotong bukan boleh di sambung balik.
    Kesian...jgn kena kutuk dgn kwn2 pula, lagi teruk rajuknya.
    Cuba pujuk dgn masakan istimewa Mama. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam BM..nda tau lah BM..kunun2 gunting sendiri jak..dah mlm mls turun kedai..sekali gunting salah lah pula hehe

      Delete
  15. hahaha... nampaknya kena gi kursus gunting rambut la ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. lepas tu terus buka salon dekat rumah hahaha..
      mesti lumayan...hehe

      Delete
  16. Kecian diaaa.. pandai jugak yaa akak potong rambut. Hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. potong pendek jak Nina..pesen2 tak pandai hehe

      Delete
  17. hahaha saya pun pernah tersalah gunting rambut anak-anak masa mereka masih bersekolah dulu...lepas repair lagi teruk ...


    http://www.noormalashahar.blogspot.com

    http://www.noormalashahar.com

    ReplyDelete
  18. hihi.. pandai dia. sedih agaknya mama salah potong rambut. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedih dan malu dgn kawan2 dia nanti..cian..

      Delete
  19. hehe...kesian Adi.. sama lah tu dgn Pa'e hari tu maid gunting rambut dia smpai jd mcm 'ampal'..haha... last2 babah dia bawa pigi salon kasi jadi rambut mcm askar...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. alala..jd ampal ka..nasib baik jg dia suka pesen askar kan

      Delete
  20. haahaa...mesti dia takut jatuh saham dia mama...

    ReplyDelete
  21. akak gunting rambut anak lelaki n suami dah lebih 15 thn.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. wah lama tu kak..best dpt gunting rambut anak dn suami sendiri kan..
      sy pernah sekali gunting rambut suami tp sompek..

      Delete
  22. Hahaha.. pesen tu nda dia berkenan.. ksian dia.. tp ndapala, nt pnjg jgak tu kan.. ehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. dia nda suka bah pesen yg sy gunting..kasi hilang macho dia hehe..ada panjang sikit sudah skrg

      Delete
  23. kesian dia..boleh bayangkan muka frust dia bila dah nak hampir botak..mama punya pasal ya..he..he

    ReplyDelete
    Replies
    1. MaMaRey punya pasal gunting kasi botak hehehe..
      keciwa hero sy bila tengok rambut dia dpotong terlalu pendek

      Delete
  24. huhu..my mom kalau nampk rambut adik last dah panjang..mesti bawa ke kedai..huhu..me teringat dlu my mom potong rmbut me msa kecik2 dlu..dah macam apa..lepastu trauma dah..ahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. adehh..sampai trauma Nana ya..mesti Nana benar-benar tak suka pesen tu hehe

      Delete
  25. hehehhe lucu dialog mak n anak tu.sian dia ..takpe nnt panjang la tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. hero sy frust betul bila pegang rambut dah pendek
      betul sian dia..tapi skrg dah pjg sikit dah..

      Delete
  26. Mana gambarnya..nak tengok gak ...mama dia potong stail apa..ehhehehehehehhe

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada tapi dah panjang sikit dah..
      stail ala2 botak hehehe

      Delete
  27. Alololo...siannya dia. Tak per adi, nnt panjang lah rambut tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah panjang sikit.bila sy ckp potong pendek tepi rambut dia fikir dua kali..tak mau gunting mcm fulu lagi

      Delete
  28. salam mamarey..

    alahai siannya si hero tu ye,takut rambutnya tak tumbuh lg,tak ambil gambarnya pulak

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam mama aryan..

      masa baru potong tu tak ada ambil..bertambah frust dia nanti hehe..

      Delete
  29. Ooh Mama Rey orang Sabah ye?.
    Hehe..kesian hero Mama Rey tu, ummi pun pernah tergunting pendek rambut anak ummi masa kecik2 dulu,memang gitu jugalah reaksinya, tak puas hati, tak ceria..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..tak ceria sebab guntingan tak berkenan dihatinya hehe..
      yup urg sabah ummiross..:)

      Delete
  30. eheheheh!!sy pn pernah bt mcm ni..geram punya pasal,eheheh!!ape kta mamarey ambik gambor edy:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe nanti sy bagi tengok tp yg baru gunting tak ada ambil..

      Delete
  31. btw..salam kenal..jemput follow kmbali ue mamarey :)

    ReplyDelete
  32. Kesiannn dia....xper,kalau dah hensem, rambut pesen apa pun tetap hrnsem hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..pesen yg sy reka buat dia tak kelihatan hensem CeqGu

      Delete
  33. Tu la saya pun blajar sdiri gunting rambut anak teruna kalau emerg mana sempat ke kedai...kita tu kira emerg la...hehe saya labuan mari...

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh dr Labuan..terima kasih ya bertandang dan sudi beri komen.:)

      kira emerg jg gunting rambut hero sy tu sbb mlm sudah bah..malas sudah mau turun kedai begunting hihi

      Delete
  34. BUI X BERBAKAT GUNTING RAMBUT ANAK2..SLL BAWAK G KEDAI JER..HEHE..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy pun sbnrnya tak berbakat BJ..main hantam jak gunting hehe

      Delete
  35. bace cerita ni teringat adik saya.. masa dulu bawa pergi kedai gunting.. masa gunting dia tertidur.. sekali bangun tengok kepala suda botak.. menangis di situ juga.. hahaha.. kelakar.. balik rumah mengadu pada semua.. cakap sudah nda ensem!~

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha...kelakar juga adik Fifi ni..
      boleh dia tertidur masa gunting rambut..
      bah rambut dia hilang suda nda dia rasa macho suda hahaha

      Delete
  36. alahai..kesiannya..
    mesti tgh menghitung hari tuh nak pnjg balik..=D

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe..betul tu fatin..hari-hari dia tanya bila rambut dia panjang

      Delete
  37. hehe kalau dia counting the day, masak jgk nak menjawab kan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe betul tu ANISRAHIM..hari-hari tengok dia pegang gosok2 kepala dia..cian pula..

      Delete
  38. ehehehe
    budak2 biasa la tu
    esok lusa happy la balik
    :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu Hans..balik sekolah sy tengok dia okey saja senyum2 juga..bila di tanya..dia cakap semua kawan2 kata tak ngam

      Delete
  39. akak ada mesin gunting rambut ni... tapi tak pandai nak pakai, takut perkara yg sama terjadi, huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. dulu mula2 pakai pun tak pandai pakai tp beranikan diri ja bila dah emerg..

      Delete
  40. alahai kesiannya..budak2 mmg mcm tu..kalo ank buah aida pon kalo kena botak, menangis pegi sekolah sbb takut kena ejejk..hihihi..tak lama lagi panjang la tu kot..

    ReplyDelete
    Replies
    1. nasib baik hero sy tu tak nangis Mommy..monyok sikit lah hehehe

      Delete
  41. Pandai mama gunting rambut lelaki ye...camner blh tersalah gunting?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak pandai sebenarnya tapi main berani gunting saja hehe..
      salah ejas mata gunting..pakai mata satu..tu sebab terlalu pendek..

      Delete
  42. ala cian..mesti dia tak puas hati tu, xper2..rambut cepat panjang, dun worry yer dear ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. monyok muka dia tak puas hati lepas gunting hr tu..skrg dah panjang sikit

      Delete
  43. haha..kecik2 dah jaga rupa..hehe..

    ReplyDelete
  44. Apa khabar Mama Rey??..
    lama senyap.. harap sihat2 jak ya...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. bertapa bah ni aTie hehehe..nda bah..
      sihat jg ni aTie tq bertanya kabar ya

      Delete
  45. halo mamarey, adsam bingkisan buat mama

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih bingkisannya Rizal..:)

      Delete
  46. Salam,
    lama menyepi...apa khabar?
    Semoga sihat dan bahagia selalu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam BM..
      sihat selalu BM..tq bertanya kabar ya..:)

      Delete
  47. aiyooo.. cne leh tsalah gunting.. hik3.. tobek tak? nti jd mcm adik teman ada bercorak lubang lak kat kepala.. hih3

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..mcm corak batik ke..
      salah pasng mata gunting dan salah mummynya sebab tak tanya betul2 pesen macamna dia mau hehe

      Delete
  48. nak tag Mama Rey lah.. he2.. jom join segmen/GA ni.. mana tau rezeki Mama Rey kan.. jomm..

    http://tengkubutang.blogspot.com/2013/03/malaysias-next-top-lucky-blogger-by-mak.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq banyak2 tag sy tengku..termis lah pula..dah habis tempoh

      Delete
  49. dia takut gf dia ejek kot ... alahai , pejam celik tak perasan pun rambut tuh panjang ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. takut kena ejek botak kat sekolah...hehe

      Delete
  50. 'macamana no kasi lakat balik' hehe..lama2 ok labaitu jg :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. om nda tau laitu..syiok2 jak potong rambut dia kasi pendek betul hehe

      Delete
  51. hahaha..3-4 hari boleh panjang ke? seminggu jugak kot..

    ehem2..lama teda entry baru? ndaa sihat ka?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe betul tu Encik H...bagi dia senang hati sikit cakap mcm tu..

      sihat sejahtera sentiasa ni..tq bertanya kabar Encik H

      Delete
  52. salam perkenalan....thanks follow my blog...flowing u back...

    wah...pandai mummy gunting....rietta lgsg xtaw...semua p kedai saja...xpe...nanti rambut panjang semula, mesti hero tu dah hepi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq follow rietta..:)

      tak pandai sebenarnya rietta.tapi dah kecemasan potong saja lah.

      Delete
  53. x per...lama2 pjglh nanti rambut hero tu....hehehe.....bagus ye gunting rambut anaknya sendiri! Boleh buka kedai kt rumah tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. gunting gitu2 saja Ibu..tak pandai sebenarnya..tak ada org datang lah Ibu kalau sy buka kedai hehehe

      Delete
  54. kasihan itu budak tapi nda apa2 sebab rambut bole panjang semula tau ka hahaha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. panjang sudah skarang ni.ilang sudah monyok dia hehehe

      Delete
  55. alahai.. lepas ni pergi kedai ye.. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe..trauma hero sy tu hana..tak mau dia sy gunting lagi hehe

      Delete
  56. Hoho boleh bukan salun Mama Rey :-)
    Lama dah tak datang sini. Apa kabar ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq sudi datang Lynn..baik sentiasa Lynn..tq bertanya kabar..:)

      sy buka salun budak kecik pun tak mau datang Lynn hahaha

      Delete
  57. Cikgu anis hantar kedai je,xpandai nk gunting sniri hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy pun sebenarnya bukan pandai CeqGu tapi buat pandai-pandai sampai salah gunting hehehe

      Delete
  58. kat sini, kepala anak-anak dan hubby saya yang potong.. pakai mesin mmg senang, tapi kalau Irfan, susah sikit nak trim sbb rambut dia sikit... kalau silap potong, muka dia jadi nampak kesian jer... hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe..cian Irfan..

      pandai nur menggunting..:)

      Delete

Pounsikou Tambalut
Terima Kasih Sahabat

Sudi Baca Sudi komen....
Komen jangan malu-malu ya...(^_~)

Cerita Lalu:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...