Monday, December 24, 2012

Pentingnya Imunisasi Bayi

Hari ini 24hb genap umur anak bongsu saya 5 bulan dan hari ini merupakan suntikan kali kelima untuk si comel saya.  Ambil suntikan di Klinik Kesihatan Ibu dan Anak (KKIA) berdekatan tempat tinggal saya.  Dari umur satu bulan memang ambil suntikan di sini.  Walaupun kadang-kadang kena tunggu lama sikit tapi masih ambil suntikan disini sebabnya dekat dengan tempat tinggal, layanan yang baik dari nurse-nurse dan free..:)

Imunisasi kali ini ialah DTaP/DT, Hib dan IPV dos yang ketiga.  Nama penuhnya tidak tahu jadi tulis singkatan saja.  Dos pertama dan kedua sudah diberi waktu umur dua dan tiga bulan.  Sekali cucuk saja dapat semua imunisasi ini.  Kalau dulu ada suntikan yang kena cucuk dua kali.  Sekali cucuk, anak jerit dua kali cucuk, anak terjerit-jerit.. Cian baby kecil...Tapi ini bukanlah alasan untuk tidak mendapatkan suntikan imunisasi untuk anak.  Sakit kena cucuk sekejap saja.  Demam selepas disuntik pun tidaklah berterusan.  Alhamdulillah setakat ini anak saya tidak demam selepas disuntik.  Ruam pun tidak ada.  

Ambil suntikan ini harus diambil berat.  Tidak boleh dipandang remeh dengan menangguh-nanguhkan pengambilan suntikan atau langsung tidak ambil.  Lagi lah kesian anak kalau kena jangkitan penyakit berbahaya contohnya seperti radang paru-paru dan penyakit hati.  Cian anak yang masih sangat kecil  tidak mampu melawan penyakit.  Kita yang dewasa pun rasa takut mendengar nama penyakitnya inikan pula anak kecil.  Jangan dinafikan hak anak untuk membesar dengan sihat.

Suntikan yang diberi untuk anak saya kali ini salah satunya adalah mencegah jangkitan selaput otak atau radang selaput otak.  Anak jerit sekejap, jerit pun ayu-ayu saja..:) 
Lepas itu senyum-senyum tengok saya berbual dengannya hehe..Anak baik..:)  

Nurse pesan jangan tuam dengan air suam bekas suntikan itu. ye ke..baru pula tahu.  Kalau dulu suruh tuam air suam supaya tidak bengkak tapi kali ini dilarang pula.  Tanya dengan Nurse "kenapa?"  Sebabnya nanti vaksin akan mati akibat kena air suam.  "Sudah ada kajian yang dibuat.  Bagi makan ubat demam saja untuk tahan sakit"sambungnya lagi.  Info baru saya dapat tadi.

Temujanji akan datang bulan depan untuk Hepatitis B(dos 3) dan Measles.


10 comments :

  1. Lagipun masa sekolah kelak buku imunisasi ini akan digunapakai tau.. Tarikh-tarikh bila semua kena isi dalam borang yg disediakan pihak sekolah. Kalau belum nanti nurse yg dtg sekolah akan injek..

    ReplyDelete
  2. teringat pulak zaman sekolah rendah kena suntik kat bahu dengan paha x silap

    ReplyDelete
  3. hu hu hu... memang sedey tengok baby nangis kena cucuk...tapi cam mana pown nak kena jugak... sebab untuk kesihatan kan?

    ReplyDelete
  4. sewaktu aku kecil aku juga di imunisasi,,hehehe

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum MamaRey

    Alhamdulillah
    si comel sihat...

    ReplyDelete
  6. lor..ye ke..tak boleh tuam eh? sebelum ni nieza tuam jer...

    ReplyDelete
  7. Nisah xde pengalaman bw anak untuk mencucuk2 ni..
    bila nisah baca entri ni, terasa kesian plak kat anak2 kecik2 dh bercucuk . tapi kalau x inject, kang lain pulak jadinya kan..

    ReplyDelete
  8. wah...lebih kurang samalah umur nazif dan anak mamarey ni nampaknya.. nazif lahir 7.8 hari tu..
    saya mmg tak amalkan tuam, mmg dgr nurse cakap drp naim dulu..

    ReplyDelete
  9. bru thu pasal tak leh tuam dgn air suam tu.. good info utk mommy to be..

    ReplyDelete

Pounsikou Tambalut
Terima Kasih Sahabat

Sudi Baca Sudi komen....
Komen jangan malu-malu ya...(^_~)

Cerita Lalu:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...