Monday, June 23, 2014

Umur Bukan Penghalang

Bertembung dengan aunty ini sewaktu pergi membeli Sanggar Cheese petang tadi. Dari jauh saya melihatnya sedang sibuk menyusun kotak-kotak terbuang yang dipungutnya. Hampir setiap hari aunty ini akan kelihatan melakukan rutin hariannya. Kadang-kadang ternampak juga aunty ni lalu dekat rumah saya.



Sewaktu berbual-bual, sempat bertanya umurnya. Aunty ini sudah pun berumur 74 tahun. Kecil saja orangnya. Tapi masih kelihatan kuat dan cergas. Saya perhatikan dia menyusun, mengikat dan mengangkat kotak yang dikumpulnya itu dengan mudah saja. Nampak memang sudah biasa dia melakukannya.

"Aunty, umur aunty sudah 74 tahun tapi masih nampak kuat dan cergas"

"kuat makan maa...Makan nasi banyak tapi lauk mesti bagus lah...(tersenyum saya mendengar)..Dari dulu lagi buat kerja. Dulu masih muda sia buat kerja sambil gendong amoi kecik saya dibelakang. Lepas tu angkat sayur lagi. Sampai sekarang masih kerja loh.." 

Cerita aunty itu lagi. Pagi dia keluar, tengahari balik rumah sekejap kemudian sambung petang lagi. Bila saya tanya tak rasa penat ka... Aunty tu kata dia sudah terbiasa bekerja dan memang tidak suka duduk di rumah saja. Kagum sebenarnya dengan aunty ini. Umurnya itu bukanlah satu penghalang untuk jalankan rutin hariannya.


5 comments :

  1. Betul tu mamarey...umur itu cuma sekadar nombor kan. :)

    ReplyDelete
  2. hebat la aunty ni., aku pernah jumpa sorng pakcik umur 70an da, tp masih segak dan cergas, dia kerja penyiasat persendirian.,

    ReplyDelete
  3. masih kuat aunty nih buat kerja

    ReplyDelete

Pounsikou Tambalut
Terima Kasih Sahabat

Sudi Baca Sudi komen....
Komen jangan malu-malu ya...(^_~)

Cerita Lalu:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...