Monday, February 9, 2015

Rebung Masak Lemak Cili Padi

Rebus dan toskan

Beli rebung ini dipasar. Sudah pun siap dipotong kecil-kecil. Satu plastik RM2. Rebungnya banyak dalam satu plastik. Yang ini setengah plastik yang telah saya rebus dua kali. Suami tak berapa suka rasa pahit sebab tu saya rebus dua kali. 


Rebung masak lemak cili padi

Rebung Masak Lemak Cili Padi, permintaan dari suami. Tambah nasi sampai dua kali.^^.. Anak-anak pula sukakan kuahnya. Rebung dorang tak nak. 

Bahan-bahan yang saya gunakan simple saja. Ikut apa yang ada dalam rumah hehe;
  1. Rebung yang telah direbus.
  2. Bawang merah 5 ulas dan bawang putih 2 ulas ditumbuk.
  3. Cili 12 biji. Juga saya tumbuk.
  4. Udang kering segenggam tangan
  5. Bawang besar satu biji dihiris.
  6. Serbuk kunyit satu sudu.
  7. Santan
  8. Asam keping
Ini pula cara saya masak:

Masukkan segelas air dan bahan-bahan yang ditumbuk, udang kering, bawang besar, asam keping, kunyit dan rebung. Biarkan mendidih. Kemudian masukkan santan. Saya guna sekotak kecil. Ermm rasanya lebih sekotak. Didihkan sekejap sambil dikacau-kacau. Jangan lupa tambahkan garam dan gula kalau hendak.

16 comments :

  1. waaa... nampak sungguh sedap.. kalau cmpur dengan perut bertambah2 sedap tu.. nyum nyum

    ReplyDelete
  2. Sedapnyaa... lama xmakan rebung. Hehe

    Mama jemput join Mini GA by Nina + Anies

    ReplyDelete
  3. Rebung lauk favorite saya. Apa kabar Mama Rey ?

    ReplyDelete
  4. Sedap,apalagi kalau pedas. sangat suka saya.

    ReplyDelete
  5. Salam MR.. wahh sedappnya rebung..lama ndak makan ni bah..
    ops! apa khabr?? moga semuanya sihat ya...:)

    ReplyDelete
  6. Sedapnya,,saya suka yang pedas.

    ReplyDelete
  7. memang dah lama tak merasa rebung ni... aduhai...kena mencari ni....:D

    ReplyDelete
  8. waaa...dah lama tak merasa rebung ni.... alahai kena mencari ni... :D

    ReplyDelete
  9. Selamat malam, Kunjungan dari Hermanbagus sahabat blogger lama, bagaimanakah kabar sobat? masih sering postingkah? semoga sehat selalu menyertai sobat :) lagi memulai bw nih sob, salam blogger Hermanbagus :)

    ReplyDelete
  10. Selamat pagi, Kunjungan dari Hermanbagus sahabat blogger lama, bagaimanakah kabar sobat? masih sering postingkah? semoga sehat selalu menyertai sobat :) lagi memulai bw nih sob, salam blogger Hermanbagus :)

    ReplyDelete
  11. Selamat siang, Kunjungan dari Hermanbagus sahabat blogger lama, bagaimanakah kabar sobat? masih sering postingkah? semoga sehat selalu menyertai sobat :) lagi memulai bw nih sob, salam blogger Hermanbagus :)

    ReplyDelete
  12. kayanya enak tuh mah., salam kenal :)

    ReplyDelete

Pounsikou Tambalut
Terima Kasih Sahabat

Sudi Baca Sudi komen....
Komen jangan malu-malu ya...(^_~)

Cerita Lalu:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...