Monday, September 15, 2014

Workshop Abang Abu | MEKANIK $

Berpeluang menghadiri workshop Abang Abu di Tabung Haji, Kota Kinabalu minggu lalu. Pertama kali sebenarnya datang ke workshop Abang Abu ini. Pertama kali juga tahu tentang Abang Abu ini. Itu pun kawan yang ajak. Masuk percuma sebab daftar berlima. Mula-mula tu tak cukup lima orang tapi alhamdulillah last minit dapat juga akhirnya mencukupkan ahli.

Workshop mula jam 7:30pm hingga 11:30pm. Rasa macam sekejap saja. Best sangat...Seronok mendengar perkongsian dari Abang Abu. Banyak info dan tips-tips yang dikongsikan. Tentang teknik pengurusan kewangan, perniagaan dan banyak lagi. Yang bestnya lagi ialah cara Abang Abu menyampaikan dan berinteraksi dengan audience. Yang hadir di workshop itu memang tak akan rasa bosan. Gelak saja dibuatnya. Sesekali ada buat senaman bagi peserta energy..^^ Paling seronok senam 'Char Kue Teow'..Bestt..

Ini antara tips-tips yang dikongsikan malam itu;
★Sebelum melabur pastikan 6 bulan simpanan. Lebih bagus 24 bulan.
★Bila ada penolakan jangan merasa putus asa.
★Jangan berbelanja melebihi batas/Jangan membazir.
★Sentiasa senyum dengan sesiapa pun.
★Sentiasa dalam keadaan bersyukur.

Banyak lagi sebenarnya info dan tips yang dikongsikan.  Kena datang sendiri workshop ini barulah best..^^.Korang akan tahulah nanti apa maksud BEST..BEST..BEST.. 3 amalan kaya dari Abang Abu. Korang boleh cari Abang Abu di www.facebook.com/mekanikwang.


MEKANIK $

Baru nak bermula. Simple saja Abang Abu ini. Tengok saja caranya berpakaian. Mula-mula ingatkan siapa. Rupanya dialah orang yang akan berkongsi info dan tips berguna pada malam itu.  Ada satu cerita Abang Abu kongsikan iaitu "Fokus Unta". Dalam cerita ini mengajar kita bagaimana kita fokus terhadap sesuatu yang dilakukan. Jangan biarkan ada yang menggangu fokus kita. Saya tak pandai nak cerita sebab Abang Abu masa tu sampaikan dengan cara berlakon..hehe..

SIMPAN CHALLENGE
 Abang Abu, terima kasih berkongsi tips...^^

Sebelum pulang, beli buku ini. Simpan Challenge. Ditulis oleh Abang Abu sendiri. RM35 sebuah. Buku ini memberi tips dan strategi bagaimana menyimpan dengan cara yang mudah dan praktikal. Antaranya;

Jumpa syiling dilantai, bilik atau mana-mana tempat dalam rumah, masukkan dalam tabung yang disediakan. Tabung jangan beli. Gunakan container kosong. Saya guna tabung macam ini..^^..  Kalau nak shoping minta diskaun atau tawar-menawar dengan penjual. Yang ini saya memang suka dan amalkan. Tawar- menawar dengan penjual sampai dapat harga murah..hehe. Makan sebelum berbelanja. Kajian kata perut kosong menyebabkan perbelanjaan lebih 20%. Betul lah, selalu bila shoping masa perut lapar macam-macam lah makanan yang dicapai masuk troli. Terbeli benda yang sepatutnya tiada dalam senarai..huhu...

Banyak lagi tips yang belum dipraktikkan.  In Sha Allah pelan-pelan cuba mempraktikkannya nanti...^^

8 comments :

  1. wahh bagus seminar ni MR.. banyak jg tips yg di kongsikan tu..

    ReplyDelete
  2. Salam...bagus ni...banyak tips berguna...

    ReplyDelete
  3. menarik ni.. rugi kalau mama xjoin. dpt banyak info tentang pengurusan kewangan

    ReplyDelete
  4. Seronok jgk sesekali hadiri bengkel ni.

    ReplyDelete
  5. Maa sy rasa sy memang orang yg tepat untuk belajar tips2 ni sebab emak sy cakap
    sy ni seorang yg boros... tapi Mama duit memang ibarat air... pegang sedikit pun habis apatah
    lagi banyak2...hehehe

    ReplyDelete

Pounsikou Tambalut
Terima Kasih Sahabat

Sudi Baca Sudi komen....
Komen jangan malu-malu ya...(^_~)

Cerita Lalu:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...