Tuesday, January 28, 2014

Anak Demam Panas

Baru-baru ini dua orang anak kecil saya demam panas. Risau dengan suhu badan anak-anak yang masih tinggi, segera membawa mereka ke hospital berdekatan di tengah malam. Dalam perjalanan menuju hospital bertembung pula dengan satu kemalangan. Dan untuk pertama kalinya melihat mayat di tepi jalan...Terus alih muka sebab takut dan ngeri.

Sampai di hospital nurse yang bertugas malam itu chek suhu kedua-dua anak saya.Kemudian beri ubat turunkan demam yang main masukkan melalui dubur. Keras badan Hero bungsu saya Yusuf, tidak selesa dengan prosesnya. Maryam pula tendang-tendang akak nurse tu sambil nangis-nangis marah. Senyum-senyum je akak nurse tu..^-^..Lepas itu nurse tu beri dua mangkuk besar air suam dan suruh lap badan anak-anak. Sempat juga nurse tu bagi tips pada saya.

Tips dari nurse itu:

"Lap badan biar basah..rambut pun sama...kasi sisip tu kain di celah ketiak supaya panas cepat  turun..Kalo rambut tu cepat kering maknanya masih panas..tapi cuba tengo kalo suhu turun..rambut tu lambat kering.."

Dengan bantuan suami dan abang sulung melap badan Yusuf dan Maryam, Ahamdulillah....suhu panas kedua-dua anak saya turun. Selepas di chek sekali lagi dan diberi ubat kami dibenarkan pulang. Dan penyebab demam kedua-dua anak saya ialah tonsil bengkak. Masa pulang pula takut-takut keluar dari ER tu sebab mangsa kemalangan tadi di bawah ke hospital tersebut..penakut betul hehe..


Ini pula tips suami saya bila anak-anak demam. Letak kain basah atas kepala. Sentiasa basahkan berulang kali dan biarkan di atas kepala anak..

18 comments :

  1. ohhh demam kah hero & heroin MR...patut sunyi.. Alhamdulillah sudah sihat kan dorang..musim bah skrg ni...
    Sllunya sy letak kain basah jg atas kepala pae bila dia demam...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya aTie..serentak lg tu demam..ya bah..ni cuaca mkin jg bah ni..mau letak yg melekat d dahi tu nda mau dorag aTie..d cabut kps pakai..nda selesa mkin ada benda melekat d dahi hehe..

      Delete
  2. bila anak2 demam kita memang risau kan kak, sama macam Farah hari tu, minggu lepas Ash demam, tapi Alhamdulillah lepas makan ubat 2 hari lepas tu dah baik... Alhamdulllah anak2 akak dah sihat dan sembuh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah. .ank Farah dah ok.. betul tu Farah sgt risau kalo ank2 ni sakit..time ank2 kecil plg lah risau Farah sbb masi blm pdi bgitau sakit mana...

      Delete
  3. Demam bahaya..berpunca daripada demam boleh menyebabkan penyakit lain terkait sama..sedih bila lihat anak kecil sakit kerana mereka tak memahami apa apa selain menangis..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Btl tu PC..kalo suhu tinggi mlebihi 38°C tu perlu drisaukn..tkt2 kna sawan..

      Delete
  4. Replies
    1. Sudah berjumpa dokter valentino..?..hrp sihat2 sj skrg ini ya

      Delete
  5. Replies
    1. Alhamdulillah Nina..kedua2nya dah x demam lg skrg..

      Delete
  6. Anak demam mmg cukup merisaukan MR.....lagi kalau mereka tak suka makan ubat
    Kalau okje pun seram jugak tu hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu lah dia kak OKje..kna pujuk2n puji2 baru dia mkn..hehe

      Delete
  7. Anak2 Mama mudah kena sakit dalam mulut ye. Dulu ada yg kena ulser...sekarang tonsil pula. Cuba rujuk pakar cara mengelakkan jangkitan dalam mulut...mungkin boleh membantu mencegah. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hero bongsu sy ni yg sll kns tonsil bengkak..btl jg tu BM..mkin kna rujuk dgn doc mta nasihat..tq BM..

      Delete
  8. nina pun kalau demam selalu masukkan ubat dalam tutt tu.. hehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Owh yecka Nina..dewasa pn bole hg ke...igtkn knk2 je

      Delete
  9. mmg risau kalau anak2 deman panas kan. TQ for this tip yer !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup KA..slagi panas tu x trn risau d hati pn x akn trn jg..sama2 KA..^-^

      Delete

Pounsikou Tambalut
Terima Kasih Sahabat

Sudi Baca Sudi komen....
Komen jangan malu-malu ya...(^_~)

Cerita Lalu:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...